Kjedelig, men nødvendig
Svein Anton Hansen

Kjedelig, men nødvendig

Ønsker du et skarpt og effektivt kristenliv, så kommer du ikke utenom et nødvendig åndelig slipearbeid.
 

Du har kanskje en hobby du ønsker å bruke tid på, en fritidsaktivitet som gir deg god og nødvendig adspredelse fra arbeid og hverdagsrutiner. Selv liker jeg å finne fram skogsjakka, verneutstyret og dra i gang motorsaga. Jeg reiser gjerne til hytta for å sage ned noen bjørketrær som jeg kan fyre med til vinteren.
Alle vi som bruker motorsaga vet at ett gjøremål er kjedeligere enn alle andre – å slipe sagkjedet. Som minuttene går, merker jeg at det tar lengre tid og krever mer krefter for å sage gjennom bjørkestammen. Til slutt må jeg kapitulere, finne fram fila og bruke noen minutter for å gjøre sagkjedet kvassere. Men, når dette kjedelige arbeidet først er gjort, se da går sagingen så mye enklere. Å sage bjørketreet med et kvast sagkjede, er som å bruke varm kniv i smør.

Bibelen, Guds Ord sammenlignes med et kvast arbeidsredskap.

«Guds ord er levende og virksomt og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom helt til det kløver sjel og ånd, ledd og marg, og dømmer hjertets tanker og råd.» (Heb.br. 4,12)

Forhåpentligvis bruker vi kristne Guds Ord ofte og med glede. Men, over tid i nærkontakt med Bibelen, står jeg i fare for å sløves. Ordet når ikke lengre inn til meg slik det gjorde før. Det biter liksom ikke lengre. Kanskje har noe av troen på Guds Ords forvandlende kraft blitt sløvere med årene. Feilen ligger ikke i Guds Ord, men hos meg.
Da trenger jeg å stoppe opp. Bibel og bønn, nattverd og de helliges samfunn, tilbedelse og stillhet er alle gode fileredskaper som igjen kan gjøre troen skarpere.
Det kan kjennes kjedelig å investere tid og krefter til dette åndelige slipearbeidet. Men, ønsker du et skarpt og effektivt kristenliv, så kommer du ikke utenom et nødvendig slipearbeid.

TRV 214

Av Svein Anton Hansen, Noreapastoren

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone