Det laveste punkt
Pixabay/CCL

Det laveste punkt

Mens kvinnen var på bunnen i livet, opplevde hun at vannet med tilgivelse og nytt liv nådde hennes laveste punkt, renset henne og gav henne en ny start.
 

Vann og hav omgir oss på alle kanter. Ca. 3/4-deler av jordens overfalte er dekket av vann og is. Mens nordmenn som oftest synes vi får for mye vann, i form av regn, så roper andre deler av verden på mer regn fra himmelen. Mens tørre områder tørster etter levende vann, skaper dette grunnelementet oversvømmelser og ødeleggelse andre steder. Nei, sjelden får vi sånn passe mengder av det våte element. Kroppen vår trenger vann for at den ikke skal tørke ut. I tillegg innehar vannet en rensende funksjon. Ulike miljøgifter tynnes ut og forsvinner når vi drikker vann.

Også i Bibelen møter vi vannet som bilde på det gode. Mest kjent er nok dåpens vann som kan rense oss fra innvendige synder. Sammen med Guds Ord har den kristne dåp kraften i seg til å gjøre oss til Guds barn, gi oss del i frelsen.

Vannet har både i konkret, men også i overført betydning en annen viktig og betydningsfull egenskap; det søker alltid det laveste punkt. Dette fikk en kvinne erfare da hun møtte Jesus ved en brønn. Kvinnen hadde tatt noen dårlige valg i livet, gjerninger hun skjemtes av. Men Jesus kunne hun ikke gjemme seg for.

«Jesus svarte og sa til henne: Kjente du Guds gave, og visste du hvem det er som sier til deg: Gi meg å drikke – så hadde du bedt ham, og han ville gi deg levende vann!» (Johannes 4,10).

Jesus så hennes liv, kjente til hennes fortid. Mest av alt visste han hva hun trengte; «levende vann» som kunne rense henne for synder og følgene av dårlige valg. Mens hun var på bunnen i livet, opplevde hun at vannet med tilgivelse og nytt liv nådde hennes laveste punkt, renset henne og gav henne en ny start.

TRV 219

Av Svein Anton Hansen, Noreapastoren

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone