Syn for det usynlige
Pixabay/CCL

Syn for det usynlige

Moses fikk et nytt syn på livet. Han fikk syn for det usynlige. Han fikk øye på en åndelig virkelighet som det fysiske øye ikke kunne se.
 

Han vokste opp med en rikdom av en annen verden. Som sønn av kongens datter kunne prinsen gjennom hele oppveksten velte seg i en luksus selv nåtidens mennesker har vanskelig for å forestille seg. Om ikke hele verden, så lå i alle fall hele Faraos Egypt for Moses sine føtter. Han ble født i fattigdom av jødiske foreldre. Men, adoptert som nyfødt til å være sønn av Faraos datter, kunne han levd resten av livet i sus og dus. Alt han så rundt seg kunne han kalle sitt og nyte som han selv ville.

Men, noe skjedde. For da han ble større nektet Moses å kalles sønn av faraos datter. I stedet «valgte han heller å lide ondt sammen med Guds folk enn å ha en kortvarig nytelse av synden.» (Hebr.11,25). Moses fikk et nytt syn på livet. Noe ble viktigere enn Egypts rikdom. «Han aktet Kristi vanære for en større rikdom enn skattene i Egypt, for han så fram til lønnen.» (v.26). Han fikk syn for det usynlige. Han fikk øye på en åndelig virkelighet som det fysiske øye ikke kunne se. I det store troskapitlet i Hebreerne 11 konkluderer forfatteren slik: «Ved tro forlot Moses Egypt uten å frykte for kongens vrede. For han holdt ut som om han så den usynlige.» (v.27)

På en merkelig og overnaturlig måte enset Moses der framme i tiden en større skikkelse enn ham selv. Selv ble han av Herren Gud kalt til å føre slavefolket Israel ut av Egypt og inn i Kanaans land. Den usynlige som Moses sanset, Jesus Kristus, skulle en gang komme til å føre syndens slaver frelst og fri inn i Guds Rike. Og, du som tror denne sannheten har fått se noe verden ikke kan se – Guds nåde som lar syndere ufortjent få bli Guds barn. Du som har fått Gud til Far, du eier nå i troen en større rikdom enn selv et kongebarn kan håpe å arve.

TRV 240

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone