Tyven kommer
Pixabay/CCL

Tyven kommer

Natten på bedehuset da tyven stakk brekkjernet i døren, spisset ørene mine for unormale lyder. På samme måte håper jeg at jeg aktivt kan lytte etter Jesu gjenkomst.
 

Noen år jobbet jeg i et bedehus som for en periode var under ombygging. Siden bedehuset lå et stykke fra hjemmet mitt, hendte det noen ganger at jeg overnattet der hvis komitemøtene varte litt for sent på kvelden. En av disse kveldene, etter at jeg hadde lagt meg, hørte jeg lyder fra gangen, fottrinn som gikk opp og ned trappen. Plutselig hører jeg lyden av et brekkjern som blir stukket i sprekken mellom døren og dørkarmen. Oi, hva gjør jeg nå? I løpet av få sekunder har jeg politiet på mobilen. Jeg får stammet fram at noen prøver å bryte seg inn på kontoret. Tyven som har kommet seg inn på byggeområdet, hører visst stemmen min, tar bena fatt og løper sin vei. Et par minutter senere er politiet på plass, og vi får avklart situasjonen. Sjelden, aldri har jeg sovet så mange ganger i løpet av en natt som timene som fulgte etter denne sjokkartede opplevelsen. I løpet av natten våknet jeg flere ganger, spisset ørene. Var det mennesker i bygget? Heldigvis så forløp resten av natten uten flere brekkjern i døra.

Bibelen forteller oss mange ganger at en dag skal Jesus komme igjen. Faktisk så beskrives hans gjenkomst som en tyv som uventet kommer om natten og overrasker intetanende mennesker.

«Dere vet jo selv godt at Herrens dag kommer som en tyv om natten.» (1.Tess.5,2).

Som kristne vet vi at Jesus kommer igjen. Så, det skal ikke overraske oss. Men når han kommer, se det vet vi ikke. Faren er nok dessverre at vi med årene sløves åndelig. Tanken på hans gjenkomst skyves gradvis ut av tanke- og bønnelivet. Vi lytter ikke lengre like aktivt etter lyden av hans komme, i alle fall ikke like bevisst og oppmerksomt som før.

Natten på bedehuset da tyven stakk brekkjernet i døren, spisset ørene mine for unormale lyder. Med ørene på stilk kunne jeg høre den minste knappenål falle. På samme måte håper jeg at jeg aktivt lytter etter Jesu gjenkomst. Hans fottrinn er på vei mot vår virkelighet, for å sette sluttstrek for vår verden.

Se, han kommer, han som alle verdens floker løse kan, fredens morgen uten skyer bryter inn! Ja, han kommer for å sette alle ting i rette stand! Jeg vil lytte etter lyden av hans trinn. Se, han kommer! Jesus kommer! Fikentreet varsler sommer. Vår forløsningstime kommer! Jeg vil lytte etter lyden av hans trinn. (Sang: I den stille klare morgen).

TRV 241

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone