Snakke-be
Pixabay/CCL

Snakke-be

Synkront og på samme sted utspiller det seg to samtaler. Nehemja snakker samtidig med Perserkongen og Kongenes Konge, uten at Artaxerxes er klar over at en større konge er koblet på samtalen. Nehemja har lært seg å snakke-be.
 

Klarer du å gjøre to ting samtidig? Så lenge ingen av sakene er for teknisk avanserte eller krever for mye tankeenergi, så klarer til og med menn av og til å gjøre to ting på samme tid.

Litt mer utfordrende blir det hvis du må føre to samtaler på en gang. Og, tenk om du snakket med kongen eller statsministeren, og han/hun oppdaget at du samtidig førte en samtale med en tredjeperson. Da ville statsoverhodet trolig kjent at du viste han/hun lite respekt.

I det gamle testamentet leser vi om Nehemja som jobber på kongens slott i Perserriket. Jøden Nehemja har fått høre om hvor dårlig det står til i Jerusalem. En dag han står foran herskeren, undrer Perserkongen på hvorfor Nehemja ser så bedrøvet ut.

Nehemja sa til kongen: «Kongen leve for evig! Skulle ikke jeg se bedrøvet ut når byen hvor mine fedres graver er, ligger øde, og dens porter er fortært av ild! Da sa kongen til meg: Hva er det da du ønsker? Da ba jeg til himmelens Gud, og så sa jeg til kongen: Om kongen så synes, og dersom du har godhet for din tjener, så ber jeg at du vil la meg reise til Juda, til den byen hvor mine fedres graver er, så jeg kan bygge den opp igjen.» (Nehemja 2,3-5)

Samtidig som Nehemja fører en alvorlig og personlig samtale med datidens verdenshersker, leser vi at «da ba jeg til himmelens Gud.» Nehemja sier ikke til kongen: «du får ha meg unnskyldt, men jeg trenger en bønnestund på 5 minutter før vi kan snakke mer sammen.» Nei, synkront og på samme sted utspiller det seg to samtaler. Nehemja snakker samtidig med kong Artaxerxes og Kongenes Konge, uten at Perserkongen er klar over at en større konge er koblet på samtalen.

Før du kanskje er klar over det, eller i alle fall klar for det, så åpner det seg en samtale om åndelige spørsmål med et annet menneske. Litt uforberedt får du lagt muligheten rett i fanget til å si noe om Jesus og din kristne tro. Hva gjør du? Jo, du fører en dobbel samtale. Mens du prøver å vitne for den andre om hva den kristne tro betyr for deg, ber du samtidig til Himmelens Gud om visdom til å si de riktige ordene. Du ber Jesus om å åpne den andres hjerte for ditt vitnesbyrd, at ordene dine ikke skal skygge for ham.

Heldigvis er en dobbelt-samtale noe annet enn dobbelt-kommunikasjon. Gud er klar til å bli koblet inn på den samtalen du har med en annen. Vi trenger ikke sette verken Gud eller den andre «på vent». Øv deg i å småsnakke med Gud gjennom dagen. Da blir det lettere å føre en dobbelt-samtale, å snakke-be når situasjonen krever det.

TRV 243

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone