Jeg er full
Pixabay/CCL

Jeg er full

Som kristne skal vi la oss fylle av en langt bedre rus enn den alkoholen gir. Søk å være ansvarsfull og innsiktsfull, men først og fremst fullkommen i Kristus.
Svein Anton Hansen, publ. 23.nov.-20

Du kan noen ganger oppleve et menneske si selv, eller høre andre omtale at personen har «vært full». Da mener man som oftest full på alkohol, altså beruset. Det kan virke som om enkelte nærmest skryter over at de har vært fulle.

Bibelen omtaler flere steder dette med alkohol og advarer mot negative konsekvenser av å drikke seg full. Paulus oppfordrer oss som kristne i stedet å la oss fylle med en langt bedre og positiv rus – nemlig Den Hellige Ånd. Forskjellen på åndsfylde og rusfylde omtaler han slik:

«Drikk dere ikke fulle på vin, det fører til utskeielser, bli heller fylt av Ånden.» (Efeserne 5,18)

Det sies at vi blir det vi spiser. Vi formes og blir avhengige av det vi putter i oss. Den Hellige Ånd gjør deg mer lik Kristus. Alkohol gjør deg i stedet til en dårligere utgave av deg selv. Så, si nei til det som bryter ned, og ta i stedet mer inn av det som byger deg opp.

Vi kan videre være «fulle» på en sunn og positiv måte. Å opptre ansvarsfulle og være innsiktsfulle bygger menneskets karakter.

Den beste fylden vi kan få del i er Kristi og Guds fylde. Døperen Johannes sier at Jesus var «full av nåde og sannhet». Og, det aller beste er at jeg kan bli det Bibelen kaller «fullkommen», ikke i meg selv, men i Kristus. Enhver sann kristen ønsker å gripe å nå Kristus. Men, evangeliet forkynner oss at Kristus har strakt ut sine naglemerkede hender for å gripe oss. Og, den som har latt seg gripe av Guds nådige hender, han og hun har blitt fullkommen, fri og frelst, for tid og evighet.

Derfor, la deg gripe av nåden og la deg fylles av Ånden. Å bli full på nåde og av Guds kraft har ingen negative bivirkninger. Herlig å være full på denne måten.

TRV 273

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone