Gå ikke glipp av de fire G-er
Pixabay/CCL

Gå ikke glipp av de fire G-er

Etter flere timer med skriftopplesing og syndsbekjennelse gikk Jødefolket hjem og holdt en heidundrende, men gudfryktig fest. Festens ingredienser bestod av de fire G-er: - Gud, - glede, - gaver, - god mat.
Svein Anton Hansen, publ. 30.nov.-20

Kristne reagerer ulikt på møter vi får med Guds Ord. Jeg tenker ikke på om vi liker eller ikke liker det vi hører. Nei, jeg tenker på dette at Guds Ord består av lov og evangelium; ord som enten dømmer eller frikjenner meg. Guds Ord er levende og virkekraftig - hode, hjerte og samvittighet berøres. Noen ganger får jeg lyst til å rope «halleluja!» Andre ganger burde jeg heller gråte over synden som Ordet avslørte.

Jødefolket hadde stått i flere timer og hørt den skriftlærde presten Esra lese opp fra Moseloven. De lyttet oppmerksomt til det som stod i denne lovboken. Guds Ord slo inn og lyste opp hjertets mørkeste kroker. Det var tid for å gråte.

«Stattholderen Nehemja, presten Esra, den skriftlærde, og levittene som underviste folket, sa da til folkemengden: Denne dagen er helliget Herren deres Gud. Dere skal ikke sørge og gråte!» For hele folket gråt da de hørte det som stod i loven.» De sa så til dem: «Gå og spis fete retter og drikk søt vin, og send mat som gaver til dem som ikke har noe! For denne dagen er hellig for vår Herre. Vær ikke bedrøvet! For gleden i Herren er deres styrke.» Levittene beroliget folkemengden og sa: «Vær stille, for dette er en hellig dag. Vær ikke bedrøvet!» Da gikk hele folket for å spise og drikke og sende gaver. De laget en stor fest, for de hadde forstått det som ble sagt til dem.» (Nehemja 8,9-12).

Når vi helliger dagen, ja hele livet til Jesus, så vil gleden fylle hjertet og gradvis sterkere og sterkere prege livene våre. På denne dagen med syndsbekjennelse og timevis med skriftopplesing, så var det altså gleden i Herren som skulle erobre større plass i jødefolkets hjerte.

Folket gikk hjem og holdt en heidundrende, men gudfryktig fest. Så tenkte de ikke bare på seg selv. Nei, de sendte gaver til de som ingen ting hadde. De delte. Det var julaften hele uken gjennom. Festens ingredienser bestod av de fire G-er: - Gud, - glede, - gaver, - god mat. Alle disse gode sakene kom av at de hadde hørt Guds ord opplest og forkynt.

Når vi opplever at forkynnelsen og Guds Ord gir oss god åndelig mat, da vokser den sanne og virkelige gleden fram, og da blir vi gavmilde. Vi blir mer rause av å høre om han som gav sin Sønn for oss alle. Gleden i Kristus og størrelsen på givertjenesten er proporsjonalt like. Gleden over frelsen i Jesus fører med seg et ønske om å gi gaver og dele med andre. Og, da blir Gud æret.

TRV 275

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone