Barnevernet tar barna mine

Kan du hjelpe meg? XX barnevern holder min datter på sperret adresse. Barnevernet skremmer meg. Jeg trenger forbønn for meg og barna mine. Jeg føler barnevernet vil stjele barna mine. Barnevernet har tatt MH 16 år uten å være med og bygge opp heimen eller hjelpe oss. Hun har begynt å snuse mens hun er under barnevernet. Jeg er sint og frustrert.

Jeg takker for at du tar deg tid til meg. Ønsker å møte levende hyrder som deg. Samfunnet i dag har for lite av det. Takk for bønnene dere har. Jeg bruker dem. Vennlig hilsen MB (kvinne).

SVAR:

Det er ikke vanskelig å skjønne at du har det veldig vondt. En mor føler veldig sterkt for barna sine. «Glemmer vel en kvinne sitt … barn?» (Jes 49,15) Jeg vet ikke mer om deg enn det du skriver. Jeg vil tro at siden du ikke nevner barnas far, er du alene om ansvaret. Du føler du blir utnyttet og urettferdig behandlet, og du er bekymret for datteren din.

I Bibelen leser vi om en mann som het Asaf. Han følte Gud var urettferdig. Andre fikk det godt, men han hadde det vondt. Han skrev Salme 73 og skildrer følelsene sine.

Men da han fikk roet seg litt ned, kom han til å tenke på noe viktig: «Når mitt hjerte var bittert … da var jeg ufornuftig og forsto ingenting.» (v. 21-22) Bitterheten hjalp ham ikke. Det var mye bedre å klage til Gud og be om at han ordner opp.

Da han gjorde det, fikk han en fred i hjertet så han kunne si: «Jeg blir alltid hos deg, du har grepet min høyre hånd. Du leder meg ved ditt råd, og deretter tar du meg opp i herlighet ... For meg er det godt å holde meg nær til Gud. Jeg tar min tilflukt til Herren.» (Sal 73,23-28)

Jeg håper at du også kan få fred og trygghet i hjertet ved å tenke på Herren Gud, som har omsorg for deg og dine. Jesus viste oss at Gud er aller nærmest til de fattige og hjelpeløse. Kast alle dine bekymringer på ham, for han har omsorg for deg. (1. Pet 5,7)

Prøv at du ikke ser deg selv som et offer. Du føler deg alene mot en offentlig instans. Jeg kjenner deg ikke, men kanskje du prøver å kjempe ensom mot «noe» du opplever som en upersonlig motstander.

Kanskje de tvert imot kan hjelpe og støtte deg? Det er ikke lett å takle tenåringer alene. Kan du snakke til dem som medarbeidere og hjelpere? Kanskje Gud har gitt dem til deg som en medspiller?

Det vil hjelpe deg mye om du ikke ser deg som en taper, men som et vakkert menneske Gud har skapt til å være et godt forbilde og en god mor for barnet ditt. Da kan du kan være glad for all den hjelpen du kan få. Du blir en vinner om du kan samarbeide positivt med barnevernet.

Kanskje du synes jeg uttaler meg «helt på jordet». Det viser bare at det ikke er lett å drive sjelesorg på internett. Du kan trenge en kristen sjelesørger eller veileder. Kjenner du en moden kristen du har tillit til? Kanskje en god og trygg kristen kvinne kunne gi deg den oppmuntringen og støtten du trenger? Vi i Norea vil være med i bønn om at du får svar på lengslene dine i Jesu navn.

OPKL349

 

Powered by Cornerstone