Løftene kan ikke svikte
Pixabay/CCL

Løftene kan ikke svikte

Bønnens frihet er at jeg kan be om hva jeg vil. Bønnens trygghet består i at Gud kun gir meg det han ser jeg har godt av, det jeg trenger.
Svein Anton Hansen, publ. 25.juni -21

«Å, som jeg ønsker at Gud kan svare meg på bønnene mine! Jeg har så mange ønsker jeg gjerne skulle sett oppfylt. Både når det gjelder mitt eget liv og de jeg er glade i, så trenger jeg at Gud hører på ønskene og behovene mine. Men, jeg er så usikker på om den store og allmektige Gud kan og vil svare meg, i alle fall gi meg de svarene jeg vil ha.»

Ja, så godt som alle kan kjenne seg igjen i slike tanker preget av tvil knyttet til kristen bønn. For, dette med bønn er noe kristne fort kan problematisere og gjøre litt for avansert. Alle mulige slags tankemessige og følelsesmessige motforestillinger kan dukke opp når vi setter oss ned for å søke Gud i bønn. Nettopp derfor gjør det godt å lese hva Jesus selv sier om det å be.

« Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere. For hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for.» (Matteus 7,7-8)

Mennesker som enten ikke har veldig stor tro på bønn eller som tenker at det ikke er verdig til å komme til himmelens og jorden skaper med sine behov, trenger å få en kjærlig påminnelse om å søke Gud. I stedet for å lete etter svarene i sitt eget indre eller søke i egen styrke, så kan vi rette blikket mot han som virkelig kan hjelpe oss - Gud!

Jesus lover at den som ber, leter og banker på hos Gud skal få svar og finne skjulte skatter. Den som søker Gud, skal oppleve at Herren Jesus åpner frihetsdører ut av stengte rom i livet.

Som Jesu etterfølgere kan vi leve i forvissningen om den frihet og trygghet Gud har knyttet til bønn.  Bønnens frihet er at jeg kan be om hva jeg vil. Bønnens trygghet består i at Gud kun gir meg det han ser jeg har godt av, det jeg trenger.

En kristen salme starter på denne måten: «Løftene kan ikke svikte, nei, de står evig fast.» Jesu løfte om bønnesvar har stått fast i 2000 år. Guds løfter svikter ikke den som søker Gud.

TRV 324

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone