Bønn – så mange spørsmål
Pixabay/CCL

Bønn – så mange spørsmål

Flere kristne kjenner på tvil og tilbakeholdenhet når det gjelder bønnesvar. Derfor kan spørsmålene knyttet til bønn bli mange.
Svein Anton Hansen, publ. 28.juni -21

Uansett hvor lenge vi har bekjent oss som kristne, tror jeg ikke vi blir kvitt noe av den tvil og tilbakeholdenhet vi kjenner på i møte med bønn.

For det første; kan jeg egentlig be om hva jeg vil? Passer det å komme med egoistiske bønner til Gud? Vel, Jesus sier selv at vi skal be og søke ham og Faderen. Bønnens frihet er at jeg kan be om hva jeg vil. Bønnens trygghet består i at Gud kun gir meg det han ser jeg har godt av, det jeg trenger. Gud har heldigvis ikke satt opp et stoppskilt for hva som passer seg å komme til ham med.

For det andre; er det egentlig nødvendig å be siden Gud vet og kan alt? Erfaringen forteller meg jo at andre folk klarer seg godt uten å be. De har arbeid, grei økonomi og mat på bordet, uten at de har sendt Gud den minste tanke. Så, hvorfor trenger jeg be Gud «gi meg mitt daglige brød» når jeg enkelt kan kjøpe brødet på nærbutikken?
Her trenger vi å skjelne mellom Guds skapergaver og Guds frelsesgaver. Gud gir alle mennesker i større eller mindre grad mat, barn, liv m.m. Men frelsesgavene, de gir han til de som påkaller hans navn. Tilgivelse og frelse, tro, håp og kjærlighet er alle åndelige velsignelser du og jeg må søke og be om å få. Disse gis ikke automatisk til alle mennesker.

Og, for det tredje; virker egentlig bønn? Her kan også erfaringen få meg til å tvile. Jeg ba om helbredelse for min kreftsyke tante, men hun døde av sykdommen. Jeg ba om jobb, men går fortsatt arbeidsledig. Jeg ba i flere år for troen til tenåringen min, men han valgte likevel bort troen på Jesus.
Vi må ikke glemme at bønn ikke er en magisk trylleformel som automatisk gir oss det vi setter ord på. Videre har hvert enkelt menneske sin egen vilje som heller ikke Gud kan trosse. Gud tvinger ingen til tro. Og, så lever vi i fallets og forgjengelighetens verden. Heldigvis kan vi be om helbredelse. Men, her i tiden vil også kristne mennesker dø av ulike sykdommer.

Jesu bror, Jakob, gir oss denne utfordringen og samtidig oppmuntringen knyttet til bønn:

«Om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud – for Gud gir alle, villig og uten bebreidelse – og så skal han få den.» (Jakob 1,5)

Når vi skal be bør vi for det første søke kunnskap om Guds vilje, slik at vi kan be i samsvar med hva den treenige Gud ønsker. For det andre trenger vi å be om at Gud gir oss tro for det vi ber om. Og endelig, så trenger vi be Gud skape en lengsel i oss etter å søke ham og legge alt fram for ham i bønn.

TRV 325

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone