Den tunge porten
Foto: Jasmin Ne/Unsplash

Den tunge porten

Her kommer en interessant historie om oppfinneren Thomas Edison.

Det fortelles at i gjerdet rundt huset hans var det en tung og treg inngangsport. En venn undret seg ofte over den porten og lurte på hvorfor en så fremtredende mann hadde satt opp en så tungvint inngangsdør til eiendommen sin. En dag fikk han mot til å spørre oppfinneren Edison om han ikke burde få seg en lettere og mer moderne port, som kunne være enklere å åpne. Edison så på ham med et glimt i øyet og sa: «Kom hit, så skal jeg vise deg noe.» Så viste han hvordan den store porten var knyttet til et pumpeanlegg. «Du skjønner at alle som kommer for å besøke meg, og som åpner og lukker porten, pumper 4-5 liter vann opp til en vanntank jeg har på taket.»

Historien kan være et bilde på noe dypere. Av og til kan vi lure på hvorfor Gud ikke alltid legger opp til det enkleste livet for oss. Men det kan jo hende at det som kjennes tungt og litt meningsløst, kan tjene Guds planer i denne verden. En dør som virker tung å åpne, kan vise seg å bringe noe godt til andre.

Så jeg vil si: Ta imot fra Guds hånd de dagene han gir deg, enten de blir tunge eller lette. Alt kan tjene Guds gode hensikter. Kong David sa som sin erfaring, gjengitt i Salme 40, vers 6: «Store ting har du gjort for oss, Herre, min Gud, underfulle verk og planer, ingen er din like. Vil jeg fortelle og tale om dem, er de for mange til å telles.»

OPM773

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone