Å velge det ene nødvendige
Pixabay/CCL

Å velge det ene nødvendige

100 saker kan være interessante. 10 saker kan være veldig viktige. Men kun ett er nødvendig!
Svein Anton Hansen, publ. 19.november -21

Følgende sitat av tegneseriefiguren Ole Brum er godt kjent for de fleste: «Ja takk, begge deler!» Du står overfor et valg, hvor du må velge mellom det ene eller det andre. Så ønsker du gjerne begge deler, eller du vil avstå fra å velge. Da kan vi være fristet til å si: «ja takk, begge deler!»

I Betania utenfor Jerusalem bodde søstrene Marta og Maria. En dag ble de begge stilt på valg av Jesus selv. Hvordan ville de bruke dagene sine, i alle fall den tiden de hadde sammen med Jesus?

«Jesus svarte og sa til henne: Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting. Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del, som ikke skal bli tatt fra henne(Lukas 10,41-42)

Denne bibelfortellingen vitner om at Maria valgte den gode del, det ene nødvendige. Den gode del må også jeg velge. Jeg trenger hver dag å velge mellom hva som er viktigst av å tjene Herren eller å bli betjent av ham, å gi ham mitt liv eller å ta imot hans liv. Hver kristen trenger å ta dette valget; å fokusere på Jesu død og oppstandelse, på hva Jesus har gjort for oss, framfor hva jeg skal gjøre for ham.

Når vi velger å høre Guds Ord, så må vi kanskje gi avkall på noe annet. Et spennende TV-program, en hyttetur, et familiebesøk, en times ekstra søvn eller noe annet godt og viktig må vente eller bli ugjort.

Maria valgte den gode del. Hun satte seg ved Jesu føtter. Vi kan også unne oss å sitte ved Mesterens føtter. I Bibel, bønn, forkynnelse og stillhet kan vi få hvile hos ham og erfare at Jesus kommer oss så nær.

Så - ta deg tid til å høre om korset. Ta deg tid til å beundre korset. Ta deg tid til å reflektere over hva korset kostet Jesus. Ta deg tid til å takke for korset. Når alt kommer til alt, i et evighetsperspektiv; hva kan du ikke klare deg uten? Nemlig - Guds nåde gitt på Golgatas kors.

100 saker kan være interessante. 10 saker kan være veldig viktige. Men kun ett er nødvendig!

TRV 339

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone