Den farlige ventetiden
Pixabay/ CCL

Den farlige ventetiden

Liknelsen om de ti brudepikene vil rive deg ut av likegyldighet, vekke deg opp av åndelig selvsikkerhet og et falskt selvbedrag.
Svein Anton Hansen, publ. 21.januar -22

«Da skal himlenes rike være å ligne med ti jomfruer som tok lampene sine og gikk ut for å møte brudgommen. Men fem av dem var uforstandige og fem kloke. De uforstandige tok lampene sine, men de tok ikke olje med seg. Men de kloke hadde også tatt med seg olje i kannene sammen med lampene sine.» (Matteus 25,1-4)

Denne liknelsen kommer til oss med et alvorlig budskap. Fortellingen ble ikke fortalt og skrevet ned for at vi skal vurdere hvem som blir med og hvem som ikke blir med til himmelen. Bibelteksten gir oss heller ingen matematisk formel for å finne ut hvor stor prosentandel av menigheten som til slutt blir frelst.

Hovedpoenget i liknelsen er å si noe om tilstanden blant de troende rett før Jesus kommer igjen; om den farlige ventetiden. Liknelsen vil rive kristne ut av likegyldighet, vekke oss opp av åndelig selvsikkerhet og et falskt selvbedrag.

Mesteren understreker flere ganger at ingen kjenner verken dag eller time når han kommer igjen. Derfor trenger vi å være beredt og holde oss våkne, for han kan komme i en dag eller time vi ikke venter hans gjenkomst.

Forskjellen mellom brudepikene lå på et indre plan. At halvparten av de ti omtales som kloke og forstandige, handler verken om IQ eller kunnskapsnivå. Jesus klassifiserer fem som kloke fordi de var forutseende nok til å ha med nok etterforsyninger; olje til lampene. Deres kristenliv var preget av gudsfrykt, de tok det nøye med det en ikke kan unnvære. De kloke tenkte på muligheten at det kunne drøye før brudgommen kom, og at lampene dermed kunne slokne. De uforstandige derimot tok det ikke så nøye. De bekymret seg ikke for dommen eller tilstanden i sitt eget gudsliv.

Ofte kan det vel være slik blant mange kristne at de som ikke har grunn til å frykte dommen, de frykter, mens de som virkelig har grunn til å frykte, de frykter ikke. Har du grunn til å frykte Guds endelige dom?

TRV 348

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone