Prøver å finne Jesus igjen

Hei! Jeg prøver å finne Jesus igjen. Jeg har ikke snakket med han på 30 år. Og jeg har prøvd å følge med på møtene deres. Og jeg finner ikke Jesus der. Det er veldig trist for meg. Det er ikke meningen å kritisere, men snakke ifra hjertet. Det er ikke det du sier, men det du gjør, som gjør inntrykk på meg. Ønsker dere lykke til. :) (Sendt til iKirken under UL2013 i Ålgård.)

SVAR:

Hei tilbake! Du er helt anonym for oss, så vi vet dermed ikke om vi når deg med dette. Men det kan hende andre har det som deg, så vi tar utfordringen din opp i denne spalten.

Det er veldig gledelig at du prøver å finne Jesus igjen. Da kan vi snu på det og si: Jesus har ikke gitt opp å lete etter deg. Han kaller på deg fortsatt. Han har gitt en følelse dypt i deg at du egentlig bør finne igjen Jesus og tilhøre ham. Da må du ikke gi opp! Det er en god begynnelse at du hører på kristen forkynnelse på nettet.

Men hva om du tar et skritt videre? Hva om du oppsøker en kristen forsamling, menighet eller fellesskap? Du finner Jesus i ordet hans, i Bibelen og når kristne samles om god og byggende forkynnelse.

Kristne mennesker er ikke fullkomne. Du finner typer som du ikke liker. Det er lett å henge seg opp i slike som er altfor selvopptatte, har for dårlig musikksmak, uttrykker seg klossete osv. Likevel har Jesus sagt at han vil være midt iblant dem som samles i hans navn. Der vil han velsigne. Du har vel dine svakheter du også? Da er det plass for deg blant alle de andre.

Kanskje det er sider ved livet ditt du ikke føler passer inn blant «de hellige». Men du har vel allerede hørt det, at Jesus nettopp kaller på dem som ikke har et prikkfritt, ordnet og vel ansett liv å vise til. Han er venn med syndere. Har du fått det bildet av deg selv at du er stort sett ok, men at du innfor Gud har lite å stille opp med? Da vil Jesus være en frelser for nettopp deg.

Du sier det er trist at du ikke finner Jesus i kristne møter. Og du vil legge mer vekt på hva folk gjør, enn hva de sier.

Jeg tolker det slik at du har noen vonde opplevelser, at du har blitt skuffet over noen som bare har det i munnen. Men det må ikke være gode eller dårlige kristne som avgjør hva slags forhold du har til Jesus. Det er så riktig, det du skriver: Jeg prøver å finne Jesus igjen. Da gjelder det å bli mer opptatt av ham enn av alt det merkelige vi mennesker steller i stand.

Vi vil gjerne høre fra deg igjen, gjerne helt anonymt. Det står en fin bønn i Salme 38: «Herre, forlat meg ikke! Min Gud, vær ikke langt borte fra meg! Skynd deg og hjelp meg, Herre, min frelser!» (v. 22-23)

OPKL355

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone