Ånder i et gammelt hus

Hei! Jeg er veldig glad i Jesus. Jeg holder meg nær til Ham, og Djevelen flyr ifra meg. Jeg er tante til en gutt som nettopp har kjøpt et gammelt hus. De er overbevist om at det er ånder der. De har til og med tatt bilder av skygge fra merkelige menneskeskikkelser og uforklarlige lysstriper. De sier at babyen ikke får sove der. De har fått tak i en dame som bekreftet at der var «svært mye energier» der.

De er fascinert av programmet «Åndenes makt». Selv tar jeg helt avstand fra slike programmer. Jeg er redd for «lysets engler». Jeg tenker at det bare finnes to alternativ: Enten er det fra Jesus, eller så er det fra Djevelen. Jesus går jo ikke rundt i gamle hus, så da må det jo være fra Den vonde?

Men hvordan skal jeg møte dette? Det unge paret skal ha barnedåp i kirken. Jeg tror ikke foreldrene bekjenner den kristne troen. Det gjør heller ikke besteforeldrene, men oldeforeldrene er kristne.

Jeg er redd de havner på feil vei og ber om at de vender om til Han som har seiret over det vonde en gang for alle.

Jeg har hørt det tidligere mediumet som fortalte på Norea radio. Hun kontaktet «hjelpere», men da hun ble kristen og ville kutte ut det alternative, møtte hun kamp fra demonene.

Jeg vet at Jesus har makt over alle onde ånder, men hva kan jeg formidle videre til denne unge familien? Mvh Gunni

SVAR:

Bibelen forteller oss at det fins en åndelig verden vi ikke kan se. Da Gud skapte alle ting, skapte han også engler. Akkurat som det har skjedd et fall i menneskenes verden, har det hendt en gang at noen av englene vendte seg fra Gud og ble til demoner. Lederen deres er Satan eller djevelen.

De onde åndene har begrenset makt. De søker innflytelse ved å skremme og herse med folk. De kan lage mye dramatikk, og de lokker og truer menneskene til ikke å tro på Gud. De kan late som de taler på vegne av avdøde personer, de kan gi inntrykk av å kontrollere steder og bygninger. Om de får adgang, kan de faktisk besette enkeltpersoner, som da blir styrt av ånden på skremmende måter.

Ingen må begynne å eksperimentere med det okkulte. For det er som du sier ikke nøytrale energier. De onde åndene vil ha Gud på avstand, og de vil binde oss og trekke oss bort fra Herren.

Én ting er demonene livredde for: den kraften som ligger i Jesu navn. For hans makt må de vike. Det trenger ikke innebære at du skal opptre som en demonutdriver. Det er nok at du forteller om Jesus, at dere synger kristne sanger og lar atmosfæren preges av Bibelen og kristne tanker. Du holder deg nær til Jesus. Når du har følge med Ham, vil åndene skygge unna.

Jeg foreslår at du besøker denne familien så ofte som det er naturlig. Spør om du kan få synge kristne barnesanger for den lille. Om de vil snakke med deg om hva de opplever i huset, så hør på dem, og fortell dem om hva du tenker om Jesus og den makten han har.

«Jeg vil ikke at dere skal komme i samfunn med onde ånder,» sier Paulus i Bibelen (1Kor 10,20).

Kanskje du kan hjelpe disse unge til å finne fram til en levende tro på Jesus, han som har seiret over alle onde makter.

OPKL366

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone