Kunsten å huske og glemme

Vi husker mye vi burde glemt. Vi glemmer mye vi burde husket. Hva er verdt å merke seg? Hva bør vi skrive i glemmeboken? Bibelen har ord om dette.

Profeten Jesaja forkynte slik: 

"Så sier Herren, han som gjorde vei i havet og sti i veldige vann... Kom ikke i hu de forrige ting, akt ikke på fortiden! Se, jeg gjør noe nytt!" 

Er det en motsetning her? Vi skal huske at Herren gjorde mirakler: Han førte for eksempel Israelsfolket gjennom Rødehavet. Samtidig skal vi ikke tenke på fortiden, det som en gang var. Hvordan får vi det til å gå opp? 

De som Jesaja talte til, hadde levd i sjikane og savn, langt borte fra hjemstedet. De innså at ikke bare slumpetreff hadde ført til okkupasjon og deportasjon. De hadde vist seg rebelske mot Guds vilje gang på gang. 

Med glede og takknemlighet fikk de så høre: Dere kan droppe alt som ligger bak. Slå en strek over affærer dere viklet dere inn i på grunn av halvhjertet tro og liv. 

Men husk og notér dere hvem Gud er: Han er seierherren. Han gjorde undere i fortiden for å redde dere. Glem ikke hvordan han loste ut av krig og undertrykkelse! Ja, senere sendte Gud Jesus, som frelste gjennom "veldige vann". 

I dag på en 8. mai kan vi si: Husk og gjenoppfrisk hva Gud har gjort! Om fedrene har kjempet og mødrene har grett, har den Herre stille lempet... 

Se, jeg gjør noe nytt, sier Herren til deg som synes du har mye å angre i livet ditt. Du skal få glemme det. Han vil gjerne legge et tåkeslør av tilgivelse og taushet over alt sammen. 

Legg bitterheten og uforsonligheten bak deg. Glem de tabbene og overtredelsene som er tilgitt. 

Be Gud lære deg å huske rett og glemme rett. Vær så på utkikk etter det som kalles "noe nytt" - Herrens gode overraskelse nettopp for deg. 

Jes 43:16-19

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone