Lovsang og tilbedelse

Hei! har et spørsmål til deg, hva er lovsang og hva er tilbedelse? Gutt på Kvitsund, 17 år.

Svar:

Lovsang finner du mye omtalt i Bibelen. I Det gamle testamente jublet de for Herren med sang og musikk. De var takknemlige når han hadde hjulpet dem i krig og vanskeligheter. Og så ga de ham ære og opphøyet ham rett og slett fordi han er så stor og god.

I Det nye testamente er det omtalt noe som heter hymnos, som betyr sanger eller lovsanger. Det står i Efeserne 5,19 at vi skal synge og bygge hverandre opp med salmer, sanger og åndelige viser. Hymnos er da det andre ordet som nevnes her.

Når det gjelder lovsang, må den ha en god plass når vi kristne kommer sammen. Men det trenger ikke bli et ritual, slik at vi må synge lovsanger i 20 minutter først for å komme i god stemning. Vi kan synge lovsanger når som helst når vi vil takke og prise Gud.

Ellers er det viktig at vi på den ene siden viser spennvidde, slik at vi bruker både nye og gamle sanger, og at vi på den andre siden synger slik at Guds forsamling blir forenet (styrkes i enheten) og bygges opp.

Ordet «tilbedelse» trenger ikke henge sammen med å synge. Egentlig har ordet sammenheng med å bøye knærne, eller kaste seg på bakken i ærefrykt og dyp respekt. 

Du kan se i Johannesevangeliet 9,38 hvordan en mann kastet seg ned i tilbedelse. Han hadde skjønt at Jesus ikke bare er en stor lærer, men faktisk Messias og Gud.

OPKL015

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone