Er jeg fortapt?

Jeg meldte meg som en kristen for et års tid siden, og jeg ble veldig godt tatt imot av andre kristne. Jeg var kjempeglad. Men jeg gjør så mye dumt.

Nå er jeg kommet i alvorlig tvil. Kan jeg si at jeg tror på Gud når jeg ikke klarer å leve opp til standarden? – D.G.B.

SVAR:

Det er dessverre noen velmenende kristne som sier at hvis du blir en kristen, vil alt bli bra, og alle indre kamper vil ta slutt.
 
Sannheten er at vår gamle, syndige natur lever videre, sammen med vår nye natur som er skapt av Kristus. De to naturene kjemper mot hverandre. Har du ikke hørt om dette, er det ikke rart at du kommer i tvil.
 
Jeg tror vi kan si at de største kampene ikke foregår i dem som ikke er frelst, men i dem som er blitt frelst. Da er en ny kristen et lett bytte for djevelen, som hvisker anklagende ord i hjertet. Han påstår at det ikke hendte noe spesielt da du ble en kristen, og at alt er som før.
 
Da er én ting viktig: Tenk på Jesus på korset. Be til ham og si: «Her er jeg. Jeg har gjort så godt jeg har kunnet med å komme til deg. Du vet at jeg fremdeles gjør og tenker mye galt. Men takk for at du har sonet for syndene mine på korset. La meg få leve ved korset.»
 
Satan vil ikke gi opp med å friste deg til å gi opp, men Jesus står hele tiden og tar imot deg for å trøste deg. 
 
Det står i Bibelen at «Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet» (1. Joh 1,9). Det står ikke at han er barmhjertig og snill. Det står at han er trofast og rettferdig, slik at han tilgir. 
 
Jesus har inngått en pakt, en avtale, med deg som tror på ham. Du skal få være hans barn. Dette er han trofast mot. Han er rettferdig. Når han har tilgitt syndene dine, er det ikke rettferdig at han likevel anklager deg på grunn av dem.
 
Hvis du ikke bevisst bryter kontakten med ham, så vil han være hundre prosent trofast og rettferdig mot deg. Når han har gitt seg for deg på korset – med andre ord: betalt en så høy pris – så skal ikke din hjelpeløshet og stadige svikt komme i veien. Tror du på Jesus, så har han gjort deg klar for å bli i himmelen sammen med ham.
 
Ikke bli trett av å høre om og lese om frelsen i Kristus. Det er den beste hjelpen når du kommer i tvil og lurer på om du er fortapt.

OPKL040

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone