Holde øye med oss?

Når en person dør, vil den fortsatt kunne holde øye med de som blir igjen her på jorda? Kan vi føle at de er her? Spørsmålet kommer fra Marte (20).

SVAR:

Det er ikke noe i Bibelen som tyder på at de som er døde, kan følge med på det som skjer her på jorden. Dermed trenger det ikke være utelukket. Men når det ikke står noe om det i Skriften, blir det bare dumt å spekulere.

Jeg tror i hvert fall ikke vi til daglig skal være opptatt av om de følger oss. Naturligvis kan vi ha med oss minner om foreldrene eller besteforeldrene våre, og tenke på slike ting som: Ville de likt det jeg gjør eller sier nå? Hva kan de inspirere meg til å gjøre av godt? Og vi kan takke Herren for dem.

Men det må ikke slå over i fedredyrkelse, som er en binding i mange religioner.

Djevelen og hans onde hær av engler er opptatt av å ta styring over oss. Det kan de gjøre blant annet ved å bløffe og late som de er noen avdøde vi kjente. Hvis du føler en slik ond påvirkning ved stemmer eller annet, skal du tenke på Jesus, og gjerne uttale navnet hans. Da vil det onde vike.

Bibelen underviser om at det er to veier etter døden. De som ikke vil ha noe med Gud å gjøre her i livet, går evig fortapt. De som tror på Jesus og slår følge med ham her i verden, vil bli med ham inn i evigheten. Det blir en glede så stor at det meste fra dette livet blir glemt, tror jeg. Herren skal tørke bort hver tåre, og det nye livet vil overvelde oss.

OPKL082

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone