En tvesinnet mann

Jeg leser i Jak.1,8 om en tvesinnet mann. Hva er det? Og vedkommende må ikke tro at han får noe av Herren. Uff, jeg tror jeg er en slik mann, og da svarer han jo ikke på bønnene mine? Hilsen familiefar.

SVAR: 

En tvesinnet mann er en som er splittet i sitt sinn og i sin innstilling, en søker seg åndelig hjelp fra flere kilder på en gang.

Det er nyttig å tenke på at Guds ord kommer til oss i to former, som lov og evangelium. Evangeliet er alle ord som taler til oss om hva Gud har gjort i sin nåde for å frelse oss. Evangeliets ord taler om Jesus og nåden som gis uten at vi har fortjent den.

Loven kommer til oss som bud og formaninger. De skal sette oss på plass og drive oss til å søke nåde og tilgivelse hos Kristus.

I dette avsnittet fra innledningen til Jakobs brev får du lese lovens ord, men må merke deg også evangeliets ord. Det kommer fram i vers 5, som taler om at «Gud gir alle, villig og uten bebreidelse». Vi kunne nesten si at han gir sjenerøst.

Hva er det han gir til alle? Nåde, og her er det snakk om visdom. Det gir han gratis og uten smålige forbehold. Han vet at vi er svake, at vi vakler og tviler. Men overfor alle som vender seg til Gud med sin hjelpeløshet, gir han villig sin visdom og hjelp.

Hvis vi søker visdom i alle meninger og livssyn som fins i verden, da blir vi jo bare utsatt for tidens vind og vær. Vi kan ikke vente å få noen virkelig hjelp hvis holdningen vår er dobbel, at vi er innstilt på hjelp fra to forskjellige og motsatte veiledere samtidig. Troen er her å sette sin lit til at Gud kan gi deg den hjelpen og visdommen du trenger. Da blir det galt å søke hjelp i for eksempel astrologi, spådomskunst, transcendental meditasjon eller alle slags religiøse guruer.

Så ikke vær så opptatt av ditt delte sinn og din vaklende tro. Bli ikke fylt av selvanklager. Tenk på at det er ingen fordømmelse for dem som tror på Kristus. Bekjenn at du er «duplex» i tankene og delt i innstilling. Kast likevel alt over på Herren, som gir deg nåde for alle synder, og som «gir villig og uten bebreidelse».

Jeg kan merke ut fra det du ellers skriver, at du nå er inne i en periode med depresjon. Da er det lett at vi tar til oss bare negative ord, og at vi overser Guds lyse løfter. Kanskje du i slike tider skal prøve å samle sinn og tanker om positive ting som Gud gir i skaperverket, gjennom venner og medkristne, og gjennom ord som trøster og tilgir.

OPKL086

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone