Sex før ekteskapet

Hei. Jeg er en kristen jente som er sammen med en ikke kristen gutt. Jeg har allerede hatt sex med han og er veldig glad i han.

 Det er vel egentlig ikke før nå i det siste at jeg har skjønt at det står i Bibelen at man ikke skal ha sex før ekteskapet. Nå har vi allerede gjort det, og jeg har ikke lyst til å slå opp med han bare på grunnlag av at vi har sex, jeg føler heller ikke at det er moralsk riktig i forhold til dette fordi man skal vel egentlig bare ha sex med én person i løpet av livet. Er dette feil av meg, og kan jeg være kristen for det?

SVAR:

Jeg skjønner at dette er vanskelig for deg. For du tenker riktig om ekteskapet og om trofasthet. Når en først har begynt å leve sammen som om en var gift, er det en vanskelig vei tilbake, rent følelsesmessig. Jeg syns det er leit at du som kristen jente ikke har fått høre noe om hvordan en kan «vinne seg en ektefelle i hellighet og ære», som det står i Bibelen (1. Tess 4,4). Jeg håper du finner et godt kristent fellesskap med god forkynnelse, så du får sunn kristen veiledning. 

Så langt det er mulig, bør du finne deg en ektemann som du kan dele troen med. Da får dere et sterkere samhold i ekteskapet og kan oppdra barna uten for mange konflikter. 

Men nå står du der du står. Jeg vet ikke hvor gamle dere er. Tror du at gutten er den rette for deg? Er det han du kan tenke deg å leve sammen med et langt liv? Hvis ikke, snakker vi om en ungdomsforelskelse, som kanskje ble bare en ubetenksom lek? 

Hvis han ikke er den rette for deg, er det kan hende best å bryte forbindelsen. Du bør ikke slå deg til ro i et forhold som ikke er i samsvar med Herrens vilje. Så kan det være en tanke å snakke ut med en sjelesørger, be om Guds tilgivelse og prøve å legge det hele bak deg. 

Jeg sier ikke at dette er enkelt, og det er ikke lett å gi veiledning til en jeg ikke kjenner, bare gjennom brev og internett. Jeg har tårer i øynene av medfølelse med deg når jeg skriver dette. 

Herren vil gi en ny begynnelse til den som søker ham i ydmykhet. Jesus renser oss for all synd. Gud har planer for livet ditt. Han vil det beste for deg. Be om visdom og nåde til å vandre videre i samsvar med Hans gode vilje.

OPKL087

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone