Bare glemme seksualitet?

Hei! Eg er ein gutt på 17år som nylig er blitt kristen på nytt igjen. som du sikkert skjønner så har eg ein del spørsmål om Gud, Jesus og frelse. Eg har opplevd å blitt mobbet og har fått tvil inn i livet mitt isteden for Gud og Jesus. I det siste etter at eg har blitt kristen har eg lest ein del av Karsten Isachsen. Det er ein ting der som han skriver om som eg lurer på og har følt sjølv. Da e spørsmålet hos ungdommen i dag som kyrkjo gløymer trur eg. Det er om man skal velge seksualitet eller religiøsitet. det er det at han skriver at kirken sier "Vi vet at du har seksuelle følelser og behov. Men gjør som oss, glem det". Står det spesielle plasser i Bibelen at man skal gjøre dette? At man skal gløyme dei seksuelle følelsene vi ungdommer har i dagens samfunn og vente med å "eksperimentere" til vi kommer inni eit ekteskap! Eg ønsker svar i spalten Spørsmål og svar :) (BS)

SVAR: 

Flott at du er blitt en kristen igjen. Legg opp til å være en disippel av Jesus, en læregutt, så har du mye spennende å oppdage gjennom hele livet.

Jeg tror ikke Karsten Isachsen mener det slik du oppfatter ham. Jeg tror han heller vil si: Mange opplever kirken som seksualfiendtlig, eller at man må velge mellom seksualitet og religiøsitet. Det er klart at det seksuelle kan bli som en avgud for noen, men Bibelen forteller at Gud innstiftet ekteskapet og har dannet oss slik vi er, med følelser og behov. Han har bedt oss bli fruktbare og holde sammen som ektepar og familie.

Når jeg underviser om disse tingene, tar jeg ofte utgangspunkt i 1. Tess 4, der Paulus snakker om mye viktig med få ord. Du nevner å eksperimentere med det seksuelle. Det vil jeg advare mot. Paulus skriver at vi skal vinne en ektefelle i hellighet og ære. Begynner du med det kroppslige, kan det binde følelseslivet altfor tidlig og for sterkt. Langt viktigere er det å bli kjent med flere jenter på et dypere plan, bli klar over hva som er forskjellig fra person til person, og hva mange jenter egentlig har felles.

Vil du lese mer om dette, kan jeg vise til denne linken: https://www.norea.no/webpastoren/bibelundervisning/artikkel/article/26835

Ellers kan du øverst til høyre på denne siden finne en rubrikk for ”Skriv ditt søk her”. Skriver du for eksempel ordet Ekteskap, vil du finne ca. 160 henvisninger til artikler der emnet er behandlet. Mange av dem er spørsmål fra unge om kjærtegn, flørting og sex før ekteskapet.

 OPKL187

 

  

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone