Gjelder lovene fra Det gamle testamente i dag?

Hei og Guds fred! Jeg har et spørsmål angående de gammeltestamentlige lovene. Gjelder de fortsatt i dag? Jesus kom for å oppfylle loven, ikke oppheve den (hvis jeg ikke tar helt feil)? Dessuten endrer vel ikke Gud synet på synd helt uten videre? Gris er jo gris selv om vi er i den nye pakt, eller? Takk for oppmerksomheten! (Mvh kristen gutt, 17 år).

SVAR:

Hei! Lovene i Det gamle testamente omfatter mange livsområder. Flere av lovene er svært detaljerte. De fungerte som lover for et helt folk, jødene, som var forpliktet til å følge Guds vilje. Jødene har senere utviklet sitt lovverk gjennom Talmud og andre skrifter.

Du siterer riktig det Jesus sa: «Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.» (Matt 5,17) Dette betyr at Jesus er Herre også over lovene fra GT, og han har lært oss hvordan vi skal anvende dem. For eksempel er ikke det å overholde sabbaten (hviledagen) viktigere enn å hjelpe mennesker i nød. (Matt 12,2-12)

I den første menigheten diskuterte apostlene om i hvilken grad kristne med en ikke-jødisk bakgrunn måtte følge Moseloven. Resultatet var at en ikke påla store krav. (Apg 15,20)

Jesus har selv bekreftet de ti budene. De er enkle, viktige og verdt å lære seg og følge.

Ellers følger vi det som er i samsvar med kjærligheten til Gud og til vår neste, i samsvar med det som vi kan lese om i Det nye testamente.

Når det gjelder å spise kjøtt fra gris, har jeg svart på dette før, se: https://www.norea.no/malsider/artikkel/article/25238 Det ble fulgt opp her: https://www.norea.no/malsider/artikkel/article/25352

OPKL382

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone