Hvorfor satte Gud på prøve?

Jeg har alltid lurt på: Hvorfor satte Gud Adam og Eva på prøve, når han allerede visste de ville feile? For Gud er jo allvitende. Han vet alt. Svaret på dette spørsmålet ligger antakeligvis over vår forstand. Vi kan ikke forstå en brøkdel av hvordan Gud håndterer situasjonen eller hvorfor han gjør ting slik han gjør. (Skoleelev, uten navn)

SVAR:

Jeg tror du har det rette svaret selv: Svaret ligger over vår forstand. Jeg synes du har den rette ydmykheten når du spør som du gjør. De fleste hvorfor-spørsmålene får vi ikke svar på mens vi lever i denne verden. En gang skal vi forstå mye mer, ja, kanskje alt.

Jeg kan i hvert fall ikke tenke meg at Gud har laget i stand et slags narrespill. Han vil ikke leke med menneskene. Syndefallet er ikke et slags gimmick. Det begynte egentlig med at djevelen falt, og så fulgte andre onde engler med ham i fallet. Hvordan? Hvorfor?

Vi vet ikke. Jeg leste et godt sitat her om dagen: «Hvis vi ikke klarer å forstå Guds hånd, så kan vi prøve å holde oss til hans hjerte.»

Gud er god. Med en evig kjærlighet har han elsket oss. Den største kjærligheten viste seg da han ga sin egen sønn til soning for våre synder, og reiste ham opp igjen til det evige livet. Dette er Svaret med stor S. Så får vi heller prøve å leve med hvorfor-spørsmålene inntil videre.

OPKL191

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone