Gjort noe vondt som gnager meg hele tiden

Jeg sliter med noen tanker som jeg ønsker å få ditt syn på. For mange år siden gjorde jeg noe vondt mot et menneske som har gnaget meg hele tiden. Gud har tilgitt meg, det står i Ordet. Den personen det gjelder har tilgitt, men jeg klarer aldri å tilgi meg selv. Vet at vedkommende kan ha fått arr eller sår på sjelen, men vil ikke snakke mer om dette. Jeg vil derfor ikke ta det opp flere ganger heller. Men hvordan få fred i meg selv for dette? (JaKa)

SVAR:

Det vanskeligste for deg er visst ikke å finne ord i Bibelen som sier at du har fått tilgitt syndene dine. Men jeg skal likevel gi deg ett godt ord:

«Han skal igjen forbarme seg over oss, han skal trå våre misgjerninger under føtter. Du skal kaste alle deres synder i havets dyp.» (Mika 7,19) Havets dyp er det ikke så lett å finne fram i. For Gud er synden din havnet der.

Den du har gjort vondt mot, er i ferd med å glemme. Problemet ligger hos deg: Hva skal jeg gjøre? Det er din egen samvittighet som plager.

Når du går til nattverd, så ta til deg ordene om at han har gitt sitt legeme og sitt blod for at du kan ta til deg ordene om frelse og syndsforlatelse.

Og så kan du tenke på Skriftemålet som en mulighet. Da får du møte på tomannshånd en sjelesørger. Du kan få bekjenne synden så grundig som du føler for. Og så legger broderen hånden på hodet ditt og tilsier deg dine synders nådige forlatelse i Jesu Kristi dyrebare navn.

Kanskje noe å tenke på?

Å, som jeg ønsker at Den Hellige Ånd må gi deg visshet om at du er tilgitt i Jesu navn.

OPKL220

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone