Hvis kona di driver hor

Hva hvis kona di driver hor mens hun er gift med deg? Skal du da skille deg og aldri gifte deg igjen? Hva hvis du har levd et annet liv i for eksempel rus og var gift, men du tar imot Jesus. Kan du ikke gifte deg igjen da? Det gjorde pappa, og hvis han ikke hadde gjort det, hadde ikke jeg vært til i dag. Hva sier du til det? (Jente, elev på videregående)

SVAR:

For å ta det siste først: Du er like verdifull som menneske enten du er blitt til slik eller slik. Gud elsker deg så høyt at han ga sin egen sønn for deg. Han har en god plan for livet ditt.

Tenker vi over det, er det merkelig at hver enkelt av oss ble til.

Et eksempel: En ung mann vokste opp på gård, men måtte etter hvert flytte ut og få seg arbeid. Han søkte jobb i Kristiansand og Oslo, og fikk jobb begge steder. Men han valgte å dra til Oslo. Der møtte han en søt jente på Fjellhaug skoler, de ble gift og fikk fem gutter, deriblant meg. Hadde faren min flyttet til Kristiansand, hadde han sannsynligvis møtt en annen jente, og da var ikke jeg blitt født. Bare tilfeldigheter? Nei, vi må tro på at Gud leder og styrer.

Derfor kan vi ikke bruke det som har hendt, for å gjøre om på Guds bud og ordninger. Gud har kalt mann og kvinne til å gifte seg, stifte hjem og familie. Noen har kall til å være enslige. Alle er kalt til å følge Guds bud, men alle synder på forskjellige måter. Noen synder får store konsekvenser. Men Gud er i stand til å vende det onde til det gode.

Et eksempel på det: Brødrene til Josef i Bibelen solgte Josef som slave og regnet med at de aldri så ham igjen. De hatet ham og var glade for å være kvitt ham. Men som du kan lese i slutten av 1. Mosebok: Josef fikk på en merkelig måte embetet som statsminister i Egypt. Da det ble hungersnød for hebreerne, kom brødrene til Josef til Egypt for å kjøpe mat. De kjente ikke Josef igjen. Så fortsetter den spennende fortellingen, men det ender opp med at det går godt. Josef sa: «Vær ikke redde! Er jeg i Guds sted? Dere tenkte ondt mot meg, men Gud tenkte det til det gode, for å gjøre dette som vi ser i dag …» (1. Mos 50,19-20)

Jeg synes du skal holde deg til dette at Gud elsker deg slik du er, og med den bakgrunnen du har. Foreldrene dine har hatt sine problemer, og du er ikke satt til å dømme dem, men skal elske, ære og hedre dem, ifølge det fjerde budet. Når du selv blir voksen og danner din egen familie, vil du nok gjerne leve etter Guds bud og få Herrens velsignelse.

Når det gjelder skilsmisse og gjengifte, er jeg inne på det i en gjennomgåelse av Bergprekenen, se http://www.norea.no/malsider/artikkel/article/25308

 OPKL197

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone