Opprydding i livet – hva er det?

I en bibeltime snakket du om at vi burde ha en opprydding i våre liv. Hvordan kan man ta en skikkelig opprydding i livet? (Martha, elev videregående)

SVAR:

Selv om du er ung ennå, har du nok opplevd at det ble for fullt i skuffer og skap. Klær ble for små, leker var ikke interessante lenger. Ting du hadde samlet på som minner, kunne du like godt kvitte deg med. De tok for mye plass, og de var ikke så viktige likevel.

Særlig når du flytter og bryter opp, må du gjennom en slik ryddeprosess.

Slik kan det være i det åndelige livet også. Du kan ha lagt deg til vaner som ikke bygger forholdet ditt til Jesus. Kanskje du finner at enkelte miljøer egentlig virker avsporende. Det kan være innflytelse gjennom medier som bryter ned troen din, og svekker lojaliteten til Herrens tanker.

Aller mest plagsomt kan det være med synder du har gjort, og som du føler du ikke har gjort opp med Gud og mennesker. Skyldfølelse kan være tung å bære.

Det kan ha samlet seg mye åndelig skrot i livet vårt. Å bringe det ut i lyset, fortelle om det til Gud, og få tilgivelse i Jesu navn, kan innebære ikke bare en opprydding og utlufting, men faktisk en frigjøring til å gå videre med glede.

I Bibelen står det: «Derfor, når vi har så stor en sky av vitner omkring oss, så la oss legge av alt som tynger, og synden som så lett fanger oss inn, og med utholdenhet fullføre det løpet som ligger foran oss.» (Hebr 12:1)

Å rydde opp i livet mitt vil si at jeg tenker gjennom hva som er viktig, legger bort alt det som hindrer meg i å leve etter Guds vilje.

I en salme står en god bønn: «Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte, prøv meg og kjenn mine tanker!» (Sal 139:23)

Det er godt å få hjelp fra Gud til å rydde opp i livet. Å rydde opp er som en ny omvendelse og nyorientering, en frisk start. I dag begynner resten av livet ditt!

OPKL386

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone