Gud veldig fjern

Føler at Gud er veldig fjern. Har brukt lite tid på han i det siste. Er det derfor? (Renate 16 år)

SVAR:

Om du føler at Gud er veldig fjern, så er det ikke tilfelle. Han er nær deg, nærmere enn du tenker. Problemet er nok slik du selv føler det: Du har fjernet deg fra ham.

Du er i en utsatt posisjon. For hvis du ikke søker Gud og lar deg fylle av hans tanker, blir du fylt av mye annet. «Det et menneske sår, det skal han også høste» (Gal 6,7). Det kan komme til å vokse opp ugras i tankelivet ditt, og det vil lett sette sitt preg på det du sier og gjør.

Gud er nær hos deg, Renate. «Ordet er deg nær, i din munn og i ditt hjerte. Det er troens ord, det som vi forkynner» (Rom 10,8).

Jeg tror du egentlig lengter etter å få del i troens ord, det vil si det ordet som skaper tro i hjertet ditt. Den troen kommer ikke én gang for alle, den trenger å fornyes. Og den vokser når du hører forkynnelse av Guds ord.

Om Jesus står det at «han kom og forkynte evangeliet om fred for dere som var langt borte, og fred for dem som var nær ved» (Ef 2,17). I sammenhengen handler det mest om hedningene, som sto fjernt i forhold til paktsfolket, jødene.

Jesus kom og forkynte fred til deg, også når du kjenner deg langt borte. Langt borte er i hvert fall ikke Jesus. Folk har prøvd å «kunne føle ham og finne ham – enda han ikke er langt borte fra en eneste av oss» (Apg 17,27). Han er deg nær.

Jesus ønsker deg velkommen til å komme nær til ham, Renate. Han vil gjerne følge deg gjennom livet. «Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere.» (Jakob 4,8).

Kanskje du kan be denne bønnen: «Gud, vær ikke langt borte fra meg! Min Gud, skynd deg å hjelpe meg!» (Sal 71,12)

OPKL210

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone