Redd for å dø

Hva skal du gjøre vist du er redd for å dø? (Andreas 17 år)

SVAR:

Først vil jeg si at du ikke skal være flau for at du er redd for å dø. Jesus kjente på den frykten selv: «Nå er min sjel forferdet! Og hva skal jeg si? Far, frels meg fra denne time! Men nei, derfor er jeg jo kommet til denne time.» (Joh 12,27). Nå var Jesu død spesiell. Han skulle lide mye, og han skulle bære alle andres synd og skyld da han døde på korset for oss.

Jesu død innebærer mye godt for dem som tror på Ham. Bibelen snakker om at Jesus skal «fri alle dem som av frykt for døden var i trelldom hele sin livstid.» (Heb 2,15) Noen er altså slavebundet hele livet av dødsfrykt. Da trenger de å lære Jesus bedre å kjenne.

Vi vet vi alle skal dø en gang. Når og hvordan vet ingen. Jeg forstår deg når du føler at du er redd for å dø. Det er normalt.

Men jeg kan ikke sette punktum med det. For Jesus har lovet at de som tror på ham, skal oppleve døden som en rolig overgang til det evige livet. Da blir liksom dødens brodd og alvor borte. Hør for eksempel hva Jesus sa: «Dette er brødet som kommer ned fra himmelen, for at en skal ete av det og ikke dø» (Joh 6,50). De som tar imot det himmelske brødet som Jesus er, skal dø uten å dø slik vi frykter at døden blir.

Da Marta og Maria sørget over broren Lasarus som var død, sa Jesus disse vakre ordene: «Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø.» (Joh 11,25-26)

Sterkere kan det knapt sies at Jesus er Herre over døden, og at vi kan være trygge.

Derfor kan Paulus uttrykke med stor seiersglede i oppstandelseskapitlet, 1. Korinterbrev 15: «Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier? Dødens brodd er synden, og syndens kraft er loven. Men Gud være takk, som gir oss seier ved vår Herre Jesus Kristus!» (1. Kor 15,55-57)

En veps har en brodd, og den stikker og har en gift i seg. Men hvis vepsen ikke lenger har en brodd, fordi den har «brukt den opp», så er ikke vepsen farlig lenger, den kan ikke stikke deg. «Død, hvor er din brodd?» spør Paulus. Det er som han svarer: Brodden ved døden er borte.

Derfor snakker Bibelen om det å dø som «å sovne inn», for eksempel i 1. Tess 4,13-15. Når du legger deg om kvelden, sovner du. Gjør det vondt? Gruer du deg til å legge deg å sove? Når du våkner opp, har du hatt det vondt mens du sover? Jeg skal ikke overse at noen har søvnproblemer. Men i det store og hele opplever vi det å sove som noe en ikke trenger å være redd for.

Slik lærer Gud deg hver kveld at døden ikke er noe fryktelig når du tror på Jesus. Han er dødens overmann. Han vil vekke deg opp fra de døde til en ny morgen, et evig og herlig liv sammen med Jesus.

Hva skal vi gjøre hvis vi er redde for å dø? Bli mer kjent med Jesus og alle de gode løftene han har gitt oss. Igjen og igjen sa han: «Frykt ikke!»

 OPKL230

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone