Hvordan takle våre voksne barn?

Vi har bedt om forbønn hos dere i Norea i ca. 1 år, og setter stor pris på Norea sitt arbeid, og støtter det. Vi i en storfamilie sliter fælt med vår sønns skilsmisse, har vondt av hans tre barn og har hjulpet dem så godt vi kan, prøver å være gode mot dem alle, vår svigerdatter bor også i bygda, men de vender seg mot oss, fordi vi er kristne. Vår sønn er enslig, drikker mye, men har god jobb, og anklager oss for mye, og kommer og håner kristendommen, og er stygg mot oss. Vår sønn har funnet en ny dame, hun har vært gift to ganger før, og har tre barn.

Dette er så vanskelig! Vi har ikke sagt noe vondt, men synes ikke det er noe kjekt at vår sønn går inn i flere problemer med en nyskilt dame. Skal vi be den nye kvinnen hjem til oss, eller hva?

Aner ikke hvordan vi skal takle dette!? Det er så vondt og vanskelig. Min mann har kreft, og alt er trist og leit. Hva skal vi gjøre? Vi ber dag og natt. (Kvinne, fremstillingen er noe forandret for å gjøre den helt anonym.)

SVAR:

Det er ikke noe nytt at foreldre har store bekymringer for barna sine. Bibelen forteller om Esau, som tok seg to koner med hedensk bakgrunn. «De ble en hjertesorg for Isak og Rebekka,» forteller Bibelen. (1Mos 26:34-35)

Samuel skuffet også foreldrene når det gjaldt å velge ektefelle. Han sa: «Jeg så en kvinne i Timnata, en av filistrenes døtre. Henne må dere la meg få til kone!» Foreldrene forsøkte forsiktig å peke på andre muligheter, men Samson sa til faren sin: «Henne må du la meg få! Det er henne jeg synes om.» (Dom 14:2-3)

Nå er det ingen trøst for dere at slike konflikter har oppstått tidligere. Men Bibelen viser at Gud selv kjenner problemstillingen meget godt. Jesus tålte å se ryggen til den meget rike unge mannen som ikke ville høre på kallet til å forandre sinnelag. Da han gikk sin vei, sprang ikke Jesus etter ham for å innlede forhandlinger eller foreslå et kompromiss. Mannen måtte selv velge sin vei. (Mark 10:22)

Lignelsen om faren med de to sønnene viser at Gud ikke setter en bom for trass og opprør hos mennesker, men viser en tålmodig kjærlighet. (Luk 15,11 osv.)

Jeg føler virkelig med dere. For «et glad hjerte gjør ansiktet lyst, men hjertesorg bryter ånden ned.» (Ord 15:13)

Kan dere få kontakt med en sjelesørger eller rådgiver som kan hjelpe dere til å se alle sider ved dette forholdet? Det er begrenset hva noen ord i en spørrespalte kan bety for å hjelpe.

Men dere skal få et annet perspektiv fra Bibelen. Paulus er opptatt av de to begrepene for «tid». Tiden som en utstrekning er preget av vanskeligheter. Men av og til får vi en gunstig anledning til å vise godhet og vennlighet. Apostelen ber derfor om at «dere kjøper den laglige tid, for dagene er onde». (Ef 5:16)

Også overfor barn og barnebarn gjelder ordet: «La deres tale alltid være vennlig.» (Kol 4:6) Å forandre holdninger og innstillinger i forhold til Jesus og hans vei, er det bare Gud som kan.

Så er det viktig at vi ikke gir opp å be for barna og de "nye" barnebarna. «Vær vedholdende i bønnen, så dere våker i den med takk til Gud.» (Kol 4:2)

Dette vet dere, og dere sier dere ber dag og natt. Derfor oppmuntrer jeg dere på den rette veien dere går.

Når det gjelder forholdet til den nye personen i forholdet, kan dere tenke på flere relasjoner: Hva er best for deres egen, den nye personen, og ikke minst for barna som er inne i bildet? De er antakelig de mest sårbare i denne situasjonen. Prøv å gjøre hva dere kan for å støtte dem og bidra til at de får en mest mulig trygg vei videre.

Skulle de små oppleve direkte omsorgssvikt på grunn av alkoholmisbruk, kan dere som alle andre gi en bekymringsmelding til barnevernet.

Som sagt vil jeg råde dere til å finne en god samtalepartner eller sjelesørger.

OPKL410

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone