Mange troende sliter

Hei, Asbjørn, jeg møter mange troende som sliter. Flere er redde de ikke er gode nok og frykter de ikke kommer til himmelen. Andre sliter med andre ting. Det skremmer meg at jeg møter så mange som sliter i de karismatiske miljøene. Jeg er enig med Luther at vi må bygge på Guds ord og ikke på følelser. Tror det er for mye fokus på følelser og mye hard, lovisk forkynnelse med stor vekt på alt vi skal gjøre. Mange føler at de kommer til kort. Hadde det ikke vært bedre å forkynne om Jesus og hva Han har gjort? Da tror jeg Norge hadde blitt forandret. Tror ikke Norge forandres med skjenneprekener. Hva tenker du om dette? Broderlig hilsen J (mann).

SVAR:

Takk for at du deler disse tankene. Jeg tror som du at mange ikke virkelig har fått hvile i evangeliet om hva Jesus har gjort for oss.

Paulus forkynte med mange forskjellige ord og i forskjellige sammenhenger: «For vi er overbevist om at mennesket blir rettferdiggjort ved tro, uten lovgjerninger.» (Rom 3:28)

Lovisk forkynnelse, med vekt på alt som vi skal gjøre, fører til lovgjerninger, som du peker på. Men vi blir ikke regnet som rettferdige for Gud langs den veien.

Frelsen er gjort ferdig fra Guds side. Vi kan gripe den ved å tro på Jesus. Troen er som en tom hånd som tar imot Guds gave. «Alle dem som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn.» (Joh 1:12) Å ta imot Jesus i sitt hjerte, med alt han er og gir, fører til at vi får rett til å være Guds barn.

Et barn er ikke fullkomment. Det oppdras ikke ved skjenneprekener, men ved kjærlig rettledning, og fremfor alt ved en trygghet på at jeg får være barn uansett.

Jeg tror ikke vi har noe kall til å forandre Norge. Vi er kalt til å vinne disipler som vil følge etter Jesus.

Det kan komme til å koste, på samme måten som også Jesus måtte tåle motgang og avvisning.

Men Jesus gir oss del i det evige livet, og sammen med ham skal vi seire til slutt.

OPKL413

 

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone