Kjøpe billett for å besøke kirken?

Jeg og min sønn er og besøker min far i en norsk by, og vi vil inn i kirken for å titte, da min sønn på 6 år er nysgjerrig på Gud og kirken. Der ble vi møtt av en prest som var veldig lite imøtekommende, og vi får også beskjed om at vi må kjøpe billett for å titte.

Jeg forstår ikke dette. Skal man betale for å være i Guds hus? Skal jeg lære barnet mitt at man må betale for å lære om Jesus? Jeg er ikke oppvokst i et kristent hjem, men i årene som går, kjenner jeg en sterk tiltrekning til Gud, og det ser jeg at mitt barn gjør også. Men når man blir møtt med dette, kjenner jeg at jeg viker vekk. Med vennlig hilsen Line.

SVAR:

Det gjorde et sterkt inntrykk på meg å lese dette. Å ta med et barn til kirken for å lære det om Gud er jo viktig og sentralt. Men så er det altså noen som ser seg som museumsbestyrer og mener reglene skal holdes - inngangspenger må betales så økonomien går rundt. Det er trist at en prest ikke kan være mer sensitiv.

Nå har jeg opplevd noe lignende i utlandet, at det er inngangspenger i kirker. Men de gjør det bare beskjedent, med at det står en plakat ved utgangen, at en kan gi et bidrag.

Men i noen tilfeller har jeg sagt at jeg ønsker å besøke kirken for å be, og da har det ikke kommet på tale med inngangspenger. Men jeg har også sett det som en glede å bidra til at kirken kan få dekket utgiftene til drift og vedlikehold.

Neste gang syns jeg du skal prøve å forklare hvorfor du tar med gutten din, at du ikke har så mye å rutte med, og at du ikke bare er en turist.

Jeg synes det er fint å høre at du kjenner en sterk tilknytning til Gud, og at barnet ditt gjør det også. Håper inderlig at dere kommer i kontakt med en menighet eller et fellesskap som vil ønske dere varmt velkommen.

Det er rikt og velsignet å få et nærmere forhold til Gud, og Jesus er den beste venn av alle. Så ikke gi opp, men fortsette med å ta kontakt.

OPKL414

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone