Forkynne i sosiale medier

Hvordan kan en forkynne Jesu ord på en god måte ved bruk av sosiale medier? (Jente, ca. 22 år)

SVAR:

Mange kan sikkert svare på dette bedre enn jeg kan. Men jeg vil prøve å komme med noen tanker.

I de sosiale mediene har vi ingen opphøyd talerstol. Vi er hverdagsmennesker på like fot. Der forlenges hverdagssamtalen inn i et elektronisk univers, og vi kan bruke tekst, bilder og video. De gamle sang om «samsvar mellom liv og læra». I alle forhold må vi prøve å være ekte og sanne.

Da jeg fikk spørsmålet ditt, måtte jeg tenke på hvem som gjør sterkest inntrykk på meg av vennene mine på de sosiale mediene.

På Facebook er det han som er ivrig til å fortelle om kristne hendelser, spesielt i områder vi ellers leser lite om. Han har kilder som gir glimt fra forfulgte kristnes hverdag. Dessuten har han et fint vitnesbyrd om Jesus og den hjelpen han får av ham, og han forteller gjerne om sine egne skrøpeligheter. Innimellom uttrykker han klare meninger om aktuelle spørsmål.

Så kjenner jeg en dame som med stor glede forteller om arbeidet sitt blant barn og ungdom. Jeg synes hun lyser av kjærlighet i alt hun gjør, og hun får meg til å tenke på Jesus.

På Twitter gleder jeg meg over dem som viser meg til gode, byggende artikler og ellers kommer med tankevekkende ord og sitater.

Heldigvis kan vi ha kontakt både på epost og ved lukket «Message» i Facebook. Der kan jeg få mange gode samtaler med personer jeg aldri har møtt i virkeligheten, og jeg tror det har vært til gjensidig oppbyggelse i troen og veiledning i livet.

Jeg er glad for at du stiller spørsmålet. Jeg ønsker deg Guds rike velsignelse i å være mediemisjonær på den måten Herren leder deg til.

OPKL423

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone