Ny kristen bryte opp fra samboerskap?

Hei, jeg har et spørsmål. Trenger råd i forhold til ei jente som blei kristen for ett år siden. Virker som hu har blitt mer bevisst nå. Men det har gått litt opp og ned. Så er det på gang med ei bibelinnføring som et ektepar skal ha for henne og ei til. Det som er saken er at hu er samboer. Mannen er ikkje kristen, og dei har ei jente sammen.

Dei gangene det er blitt nevnt noe fra talerstolen om samboerskap, så har ikkje hu vært på møte. Så er det lenge nok nå uten at hu hører noe og blir bevisstgjort på Guds gode vilje med ekteskapet.

Men er det rett at hu skal flytte ut med ungen fram til dei er gift? Og viss han ikkje vil gifte seg? Kva då? På ka måte kan vi gå fram? (Mann, ca. 30 år)

SVAR:

Først vil jeg si at det er gledelig med denne jenta som er blitt en kristen, og det er flott at et ektepar tar seg av henne med innføring i Bibelen. Som du sier, må mye falle på plass, det vil gå opp og ned, og vi må være tålmodige overfor dem som er nye på veien.

Du er overbevist om at en kristen ikke bør leve i samboerskap. Det er jeg enig med deg i. En bør ære Gud ved å holde ekteskapet hellig, og det gir også størst stabilitet og trygghet i samlivet.

Når det gjelder en som er blitt kristen, kan en ikke kreve at hun skal bryte opp i forhold til mannen og datteren. Det blir å bryte med det «ekteskapet» hun lever i. Og det ville bli spesielt vanskelig for datteren.

Da er det bedre at de oppmuntres til å gifte seg. Men kanskje de ikke vil, i hvert fall ikke nå.

Da skal du huske at vi har ingen rolle i å bestemme over andres liv og levemåte. Vi må huske på Jesu ord om at vi ikke skal dømme. Hun må bli overbevist av Ordet, Guds Ånd og samvittigheten. Dere må ikke umyndiggjøre en som er ny på veien, men be mye til Gud for henne. Din og de andre kristnes oppgave er å vise stor kjærlighet og tålmodighet.

OPKL266

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone