Hvordan holde fokus på Jesus?

Jeg merker at jeg ikke alltid holder så mye fokus på Jesus som jeg kunne ønske. Har du tips til hvordan jeg kan lære meg å prioritere og sette fokus på det som er viktig? (Maria ca 18)

SVAR:

Rundt nyttårstider er det mange som setter opp nyttårsforsetter. Kanskje de til og med skriver dem ned, fester dem på arbeidsbordet og sjekker fra tid til annen hvordan det går.

Det går vel an å sette seg slike personlige mål når som helst?

Hva om du skriver på et ark for deg selv noen mål for det åndelige livet ditt.

Deretter kan du tenke på hvordan dette kan oppnås. Hva er det som hjelper deg til å fokusere på Jesus? Du må finne svarene selv. Men for min del kan jeg tenke på å lese i Bibelen, være med på kristne møter, høre på god kristen musikk, lese kristne bøker, være med å vitne om Jesus i oppgaver jeg blir kalt til.

Så kan du skrive ned: Hva er det som virker forstyrrende? Hva er det som avleder oppmerksomheten? Er det visse aktiviteter, visse medier, enkelte steder du er? Tenk på hva som opptar for mye av tiden din.

Nå må ikke en kristen bli fanatisk eller ensporet. Vi må ha god plass for slike menneskelige aktiviteter som vi har felles med alle andre.

Men i mange ting kan vi velge. Selv har jeg tenkt på dette kontrollspørsmålet: Den og den saken, den og den aktiviteten, den og den nyheten – er den viktig om en uke? Angår den flere mennesker på lang sikt? Eller er det en flopp og en døgnflue? Er det da noen vits i å gi den så mye oppmerksomhet?

Jeg tror at en god hjelp til å fokusere innebærer å kutte ut ting som tar for mye tid og oppmerksomhet, og som har minimal verdi.

Du kjenner sikkert ordet i Heb 12,1-2, der det er snakk om å legge av alt som tynger, og synden som henger så fast ved oss, og løpe med tålmodighet i den kampen vi har foran oss. Da er det lett å bli avledet, som du peker på. Men hjelpen er å feste blikket på Jesus, som er troens opphavsmann og fullender.

Lykke til, Maria!

OPKL275

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone