Sju ganger opp

I serien med oppmuntringer har jeg i dag lyst til å leke med ordet OPP og gi dere sju vitamininnsprøytinger. Vi kunne nesten snakke om Seven Up, men det skal ikke handle om mineralvann. Det handler om sju holdninger og initiativ vi kan øve oss i. Mange snakker om nyttårsforsetter. Det er ikke nødvendig å vente til nyttårsaften. Gode forsetter kan vi sette foran oss året rundt. Her er sju forslag.

Den første opp er: Våkne opp! Begynn dagen med Herren. Han har gitt deg den. Gled deg over den lysende muligheten som en ny dag er. Våkne opp for at livet er mer enn å eksistere. Våkne opp for at denne dagen kan bli helt spesiell.

Den andre opp er: Kle deg opp! Velg klær du trives i, vakre og passe varme, og som presenterer deg på en god måte. Men viktigst er å kle seg opp med et godt smil og en positiv innstilling til menneskene du vil komme til å møte.

Tredje opp er: Stå opp! Ta et standpunkt for det du tror på. Stå imot det som er ondt. Stå opp for dem som ikke har kraft til å tale sin egen sak. Ta et positivt initiativ for det som er godt.

Fjerde opp lyder: Reis deg opp! Sett deg i bevegelse for å gi noen en hjelpende hånd, med å dele, støtte og ta i et tak. De passive bare sitter. De aktive reiser seg opp til bevegelse og handling.

Som femte opp foreslår jeg: Dukk opp! Sitt ikke bare passiv i din hule. Besøk noen på kontoret deres. Møt opp der folk er samlet om noe godt. Støtt opp om kristne møter og samlinger. Møt opp i nærmiljøet når noe viktig foregår. Dukk opp når noen lengter etter besøk.

Sjette opp er: Se opp! Tenk på den Far du har i himmelen, og Jesus, som sitter ved Faderens høyre hånd. Verden styres derfra. Du er i trygge hender. Gud har en plan med livet ditt. Den planen omfatter også denne dagen.

Sjuende opp kan være: Rekk opp! La hjertet rettes mot Gud i bønn, takk, forbønn og lovprisning. Herren er ikke langt unna. Han er deg nær i bønn og bibel, og i samvær med andre troende.

Ideen til disse opp’ene har jeg fra pastor Walther Schoedel. Han kaller dem «SevenUps for det nye året». Men som sagt: Gode forsetter kan vi sette i verk når som helst. Ha en god dag!

OPM703

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone