Å ha en ikke-kristen kjæreste

En ungdom har nettopp blitt en kristen. Ungdommen lurer på dette med å ha en ikke-kristen kjæreste og dette med sex før ekteskapet.
Av Svein Anton Hansen, publ. 17.sept.-19

"Hei. Jeg er ung og har nylig blitt kristen. Det er mye jeg enda lurer på, inkludert dette med å være i et forhold med en som ikke er kristen og sex før ekteskap. Vil det er være en forferdelig synd å være sammen med en som ikke er kristen? Vil jeg ikke lenger da bli tatt imot av Gud?"

(Tekst og offentliggjøring av mailvekslingen er klarert med den som sendte dette inn.)

--------------------------------------

Vi i Noreapastoren.no får av og til tilsendt spørsmål om dette med sex før ekteskapet. Derfor videresender jeg til deg et svar jeg for ikke lenge siden gav en dame som spurte om dette. https://noreapastoren.no/article/article/1501063 

Du kan også lese dette som Noreapastor Asbjørn Kvalbein for en stund siden skrev til en ungdom som også hadde en ikke-kristen kjæreste - https://noreapastoren.no/article/article/24942

Du spør om det er synd å være sammen med en ikke-kristen. Nei, det er det ikke. Det finnes mange kristne kvinner og menn som er gifte med en som ikke deler troen deres. Det du heller må spørre deg, er om det er lurt på lengre sikt å ha et fast forhold til en som du tenker å bli gift med og som ikke deler troen din.
Igjen, det er ikke galt, men som ektefeller så deler man det aller meste i livet. Og troen er jo det viktigste vi har i livet. Et ekteskap der man ikke ber sammen og heller ikke går til gudstjeneste/ møte sammen vil ha sine utfordringer. 
Du bør også snakke med kjæresten din om han også kan tenke seg å bli en kristen, eller hva han synes om å ha en kjæreste som er kristen. Kanskje trenger dere også å snakke om hva dere tenker om å ha/ ikke ha sex før ekteskapet. Vil han respektere deg i å avstå fra sex før dere eventuelt gifter dere? 

Mest av alt - så fint at du har tatt et standpunkt for Jesus og blitt en kristen! Jeg håper du finner gode kristne venner og en god menighet å gå i. 

OPKL 527

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone