Mynten og sola

En dame var en gang fryktelig plaget av bekymringer for både det ene og det andre.

Hun kom i snakk med den originale danske tenkeren Søren Kierkegaard. Han spurte henne: – Hva er størst i verdi, sola eller en skilling (altså en mynt)? – Sola, naturligvis! – Det tror jeg også, sa Kierkegaard. – Men ta denne mynten og hold den foran øyet ditt, så ser du ikke sola. Hun gjorde som hun ble bedt om, og måtte innrømme at skillingen skjulte sola.

Så kanskje det ikke er så dumt når en stor bekymring binder tankene dine, at du sier: – Kanskje dette bare er en mynt som vil gjemme sola for meg?

Hvorfor skal vi ikke være bekymret? Fordi Gud i ordet sitt har lovet at han har kontrollen og kjenner behovene våre. Jesus var den aller beste læreren også om dette. Han snakket om hva som gjør oss bekymret, og hvordan vi kan få hjelp.

Jesus talte om bekymring på fire områder i livet. Det gjaldt det nærliggende – maten. Hvilken bonde vil gi mat til kyllingene sine, og ikke til barna sine? Nei, Gud vil gi mat, for han er en god far. Han tar seg av småfuglene som han har skapt, og passer på deg også.

Det andre Jesus nevner, er kroppens form og størrelse, og lengden på livet. «Hvem av dere kan vel med all sin bekymring legge en eneste alen til sin livslengde?» Tvert imot: Bekymringer kan forkorte livet.

Det tredje området Jesus peker på konkret, er klærne. Når Gud kler opp jorden med gress og planter, ja, fine blomster, som likevel visner, desto mer vil han vel sørge for klær til deg? Gud har omsorg for detaljene i livet vårt.

Så nevner han til slutt fremtiden. «Gjør dere ingen bekymringer for morgendagen; morgendagen skal bekymre seg for seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage.»

Bekymringer er farlige fordi de kan føre til fysiske problemer. De blir som sand i et maskineri, eller jord i bensintanken. Motoren stopper opp.

Bekymringene skader også andre. Liker du å være sammen med mennesker som er bekymret hele tiden? Rommet der dere er, blir lettere og lysere når de drar sin vei. Det er synd på mennesker som tynges av bekymringer. Kjærlige ord og holdninger kan hjelpe dem til å legge bekymringene til side.

Fremste ødelegger av bekymringene er å se Gud som Far. Gud skapte deg ikke, han frelste deg ikke ved å sende Jesus, bare for så å svikte deg.

Det andre som kan hjelpe når du er bekymret, er å fokusere på noe annet og større enn deg og ditt. Jesus sa: «Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg.»

Du tenker at det er den onde som sender seg problemene. Men Gud har kontrollen, og av og til sender han solskinn, andre dager regn. Vi trenger å møte trøbbel i livet. For ellers ville vi aldri funnet på å søke Gud. Vi får vansker som er store nok for i dag. Vi trenger ikke ta inn over oss bekymringene for i morgen. Ikke trekk morgendagens skyer over dagens solskinn. Enda mindre må du la en liten mynt slukke sollyset inn i livet ditt.

OPM735

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone