Mesterhåndverkeren

England har en berømt fiolinist som heter Peter Cropper. Han er professor i musikk ved universitetet i Sheffield. Han er så fremragende at Royal Academy of Music i London lånte ham en dyrebar 250 år gammel Stradivariusfiolin. Det er jo enhver fiolinists drøm å kunne spille på et så fremragende instrument.

Men noe forferdelig hendte en gang Peter Cropper var på konsert i Finland. Han snublet og falt oppå Stradivariusen og ødela den. Croppers gode drøm ble vendt til et fryktelig mareritt. Han var helt utrøstelig. 
 
Men da hørte han en musikkhandler fortelle om en mester av en fiolinmaker som kunne reparere Stradivariuser. Og for å gjøre en lang historie kort, så ble reparasjonen så fullkomment utført at ingen kunne se sporene etter den, og lyden fra instrumentet var like vakker som før. Det ble slik fordi det ødelagte ble lagt i hendene til en mesterhåndverker. 
 
Det ble mint om denne historien i bladet Guidepost i 1982, og der forteller Norman Vincent Peale om en kvinne som kom til ham for hjelp. Mannen hennes var blitt drept i en tragisk bilulykke, og som følge av dette følte hun seg lammet, nedbrutt og hadde mistet håpet. Peale kunne hjelpe henne med å fortelle den sanne historien om Peter Croppers verdifulle fiolin, som ble reparert av en mesterhåndverker.
 
Det går an å tenke på Jesus Kristus som en slik mesterhåndverker. Jeg har møtt mennesker som hadde levd et hardt liv. Mye var knust og ødelagt. Verst er det å høre om barn som er utsatt for omsorgssvikt eller mishandling. Så kan noen av dem legge seg i hendene til Jesus, mesterhåndverkeren gjennom alle tider. Han tar de brutte stykkene i hendene sine og setter dem sammen igjen, og så blir alt kanskje bedre enn det var!
 
En gang satt Johannes i fengselet, han som var profet før Jesus og døpte folk som tegn på at de ville omvende seg til Gud. Johannes hadde sagt sannheten slik at det irriterte makthaverne, og derfor hadde de satt ham inn. Der i fengslet kom han skikkelig i tvil. Det var som om også han, den fremragende, var gått i stykker innvendig. Da sendte han like godt beskjed til Jesus med et spørsmål: «Er du den som skal komme, eller skal vi vente en annen?» Med andre ord: Er du den Frelseren som er lovet? Er du Messias? Er du mesterhåndverkeren?
 
Jesus svarte ikke med et ja eller et nei, han bare ga denne beskjeden: «Gå og fortell Johannes det som dere har sett og hørt: Blinde ser, lamme går, spedalske blir renset, døve hører, døde oppstår, og evangeliet forkynnes for fattige.»
 
Elevene av både Jesus og Johannes hadde blitt øyenvitner til hva som skjedde der mesterhåndverkeren fikk slippe til. Det ble en fullstendig forvandling. Det som var ødelagt, ble reparert og brakt i sin opprinnelige stand. Var det ikke bare mesterhåndverkeren som kunne gjøre noe slikt? 

«Evangeliet forkynnes for fattige,» sa Jesus. Det betyr: Bare de fattige i ånden tar imot dette budskapet. Den åndelige fiffen er for hovmodige til å tro. Men de ødelagte kan si: Jesus var den vi trengte. Vi trenger ikke se etter en annen.

OPM403
 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone