Råd for å bruke tiden rett

Det er ikke alltid lett å organisere hverdagen og føle at en har overskudd til alt det gode en vil være med på. Kanskje vi kunne trenge noen råd for hvordan vi takler alt som kreves? Jeg har lest noen tips som jeg gjerne bringer videre.

Det begynner med at jeg tenker på hva som er viktig og hva som er mindre viktig. Hva vil jeg prioritere i livet? Hva sier jeg lett ja til, hva er jeg rask til å si nei til? Når jeg har tenkt på det, kanskje til og med skrevet ned noen punkter, blir det enklere å leve. Kanskje stille stunder i bønn kan hjelpe til å finne om jeg er på linje med Guds vilje for livet mitt? Om du ikke er typen som ber så mye, så kan du få en avtale med deg selv der du tenker over alt som kreves av deg.
 
Sett deg noen mål, og del dem opp i mindre mål. Ett skritt av gangen, litt lesning hver dag, litt trim hver dag, et besøk hver dag, eller hva du vil prioritere. Vær realistisk, ikke putt inn for mye, du skal ikke bare gjøre, men også være.
 
Du trenger ikke gjøre alt selv. Mange setter pris på å bli spurt om å utføre en tjeneste. Delegere heter det på fint. Du vinner venner ved å dele.
 
Tenk på om arbeidsoppgaver kan forenkles. Gjør du tingene lettvint nok? Eller for å spørre slik: Gjør du enkelte ting langt grundigere enn det som trengs?
 
Den som arbeider mye sammen med andre, vil finne at det er viktig å ha møter. Men blir møtene effektive? Kommer dere for sent i gang? Går for mye tid bort i prat og vitsing? En nøkkel er å forberede et møte og gjøre seg opp en mening hva en vil ha ut av det. Skal det gjøres vedtak, bør det være et enkelt opplegg for å kunne si ja eller nei. Skal det orienteres, kan kanskje noe av informasjonen gis skriftlig eller på forhånd. Hvis vi er ute etter å høre meninger om noe, så la alle få uttale seg en gang eller to, og gå så videre.
 
Alle trenger vi å lære å si nei. Da har du hjelp av om du har satt opp noen målsettinger for livet ditt og hva du vil prioritere. Bakgrunnen for det kan være hva du liker og hva du er god til. Hvis du ikke kan si nei, mister du lett balansen.
 
Lær å takle alle papirene. Det beste er enten å ta vare på papiret på et dertil egnet sted, eller kaste med en gang. Legg regningene ett sted, noe du bør lese, i en annen bunke. Nøkkelen er å ta for seg færrest mulig papirer to ganger. Det er bedre å bruke 20 sekunder på å legge papiret på rett plass med en gang, enn å bruke en halv time til å lete etter det senere. Skriv et telefonnummer på rett sted straks. Kast konvolutter med en gang. De er som innpakningspapir.
 
Når det gjelder e-post og annen post, kan du svare raskt og kort med en gang, eller legge på et bestemt sted det som krever litt gjennomtenkning. Ha respekt for andres tid og la være å sende videre alt det halvtullete folk sender til deg. 
 
Lag deg huskelister. Kryss av etter hvert som du har gjort oppgaven. En huskeliste kan også være en bønneliste, slik at du snakker med Herren om alt som ventes av deg. Prioritering og delegering kan tas med i dette bildet.
 
Men ikke bli så firkantet at du ikke kan hoppe inn i det uventede eller slappe av litt. Du har lov å være spontan, og det kan ligge noe verdifullt i avbrytelser. Ring eller skriv til noen og si at du setter pris på dem. Gi et smil og få et smil. 

OPM428
 

Powered by Cornerstone