De blinde og elefanten

I en landsby var situasjonen slik for mange år siden at samtlige innbyggere var blinde. Lignelsen om de blindes landsby fortsetter med at seks menn fra landsbyen en dag gikk langs veien, og da møtte de en mann som red på en elefant.

 De seks hadde hørt om elefanter, men hadde aldri vært i nærheten av en, så de spurte elefantdriveren om han kunne stanse dyret og la dem få lov til å kjenne på det. Så ville de gjerne dra tilbake til landsbyen og fortelle de andre om hvordan en elefant så ut.
 
Elefantdriveren syntes det var greit, og så førte han hver av de seks mennene til forskjellige deler av elefanten. Alle de blinde mennene kjente på og klappet elefanten helt til de var sikre på hvordan dyret så ut.
 
Med stor entusiasme kom de tilbake til landsbyen for å rapportere om opplevelsen sin. Landsbyboerne samlet seg rundt dem for å høre om det merkelige dyret. Den første av de blinde, som hadde kjent på siden av elefanten, sa at «en elefant er som er stor, tykk vegg». 
 
«Overhodet ikke,» sa den andre, som hadde kjent på elefantens støttann. «Han er ganske kort, rund og glatt, men veldig skarp. Jeg ville ikke ha sammenlignet elefanten med en vegg, men med et spyd.»
 
Den tredje blinde mannen, som hadde kjent på øret, ble helt fornærmet da han fikk høre dette. «Det ligner overhodet ikke på en vegg eller et spyd,» sa han. «Den er som et gigantisk blad laget av et tykt ullteppe. Den rører på seg når du tar på den.» 
 
«Nei, jeg er helt uenig,» sa den fjerde blinde, som hadde kjent på snabelen. «Jeg kan fortelle dere at en elefant er som en gigantisk slange.»
 
Da ropte den femte at han var helt uenig. Han hadde kjent på et av elefantens bein og summerte det opp slik: «En elefant er tykk og rund som et tre.»
 
Den sjette mannen hadde fått lov til å ri på elefantryggen, og han protesterte: «Kan ingen av dere beskrive nøyaktig en elefant? Det er da klart at han er som et kjempestort, bevegelig fjell!»
 
Helt til denne dag har mennene fortsatt å krangle, og ingen i landsbyen har den minste peiling på hva en elefant ligner på.
 
Ja, sånn var den lignelsen.
 
Det kan få oss til å tenke på et viktigere spørsmål: Hvordan er Gud? Bibelen beskriver ham på mange forskjellige måter. Han er universets skaper, men han er også nær som en trofast venn. Han er en rettferdig dommer, men også en far som tilgir. Han er nidkjær og hellig, men også en Gud full av barmhjertighet, som har sendt sin egen sønn som frelser. 

For at vi skal forstå litt av hva Gud er, gjelder det at vi studerer hele Bibelen, ikke bare deler av den. Sannheten er større enn at vi med vår begrensede forstand kan fatte den helt ut. 

Gud er én, sannheten om ham står fast. Vi er begrensede, men Bibelen fører oss til hele sannheten. 

I den lange salmen om Guds ord, Salme 119, står det: «Summen av ditt ord er sannhet, og til evig tid står all din rettferds lov fast.»

OPM460
 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone