Åndelig sjekk-opp

En venn jeg hadde, nærmet seg pensjonsalderen. Som et ledd i planleggingen foran en ny fase av livet, gikk han til legen for å få en full medisinsk sjekk-opp. Lettet kunne han etterpå melde at alt var i orden. Tilsvarende har jeg lest om den amerikanske, kristne forfatteren Philip Yancey. Han rundet 50 år og fikk sin rutineundersøkelse.

 Men ikke bare det. Han satte seg ned og tenkte gjennom: Hva har jeg lært av livet så langt? 

Og så meldte han seg på en stille retreat som ble ledet av en klok, åndelig leder. Her fikk han tenke gjennom hva han burde gjøre for å holde sjelen sin i åndelig form. Resultatet ble en liste som jeg gir deg noen eksempler fra:
 
– Tvil like mye på tvilen din som på troen din. Phil Yancey hadde lært seg selv å kjenne som en skikkelig tviler. Var det ikke bedre å fokusere mer på troen enn på alt det er mulig å tvile på?
 
– Prøv ikke å fortsette reisen videre alene. De fleste med en bakgrunn i vestlig kristendom ser for seg et bilde av et enkelt menneske alene med Gud. Men dette er ikke bibelsk. Det gamle testamente er beretningen om Guds folk, lignelsene fra Jesus fokuserer på Guds rike, og brevene i Det nye testamente er rettet til fellesskap av de troende. Vi bør ikke gå så mye alene på troens vei.
 
– La alt det gode i natur og folkeliv, oppmuntrende ord og positive tilbakemeldinger virkelig få slippe inn på deg. Hvert øyeblikk, fra jeg våkner til jeg sovner om kvelden, bør bades i en holdning av takknemlighet, og ikke av tvil på seg selv. Da vil dagen bli helt annerledes.
 
– For din egen skyld: Gjør tingene enklere. Kutt ut alt som ødelegger det nære forholdet til Gud. Kast kataloger, reklame og unødvendig lesestoff. Kanskje tid med tv, videospill og internett kunne innskrenkes også?
 
– Finn ut hva som gleder Gud. Den kristne olympiavinneren Eric Liddell fikk høre bekymrede ord fra søsteren sin, at all denne løpingen kanskje ødela for kallet hans til å bli misjonær. Eric svarte: «Gud skapte meg slik at jeg kan løpe fort, og når jeg løper, føler jeg at han liker det.» Hva er det ved deg Gud liker? Finn det ut, og løp så av sted.
 
– Ikke skam deg. «Jeg skammer meg ikke ved evangeliet,» skrev Paulus. Løft høyt og tydelig at du er en kristen og vil høre Jesus til.
 
– Husk at vanskelige medkristne også er skapt av Gud. Synes du det er lettere å tåle ikkekristne enn noen troende som ikke er skapt i din fasong?
 
– Tilgi daglig dem som har gitt deg sår. Sårene kan bety noe i tjenesten for Gud. Spør hele tiden hva du kan lære av det vonde, og bær ikke nag til dem som har gitt deg smerte.
 
Fordelen med en åndelig sjekk-opp i forhold til en fysisk kontroll, er klar. Det er helt klart at kroppen ikke vil utvikle seg til det bedre. Samme hvor mye vi trener og spiser sunt, kommer vi til å eldes hele tiden. 

Men det åndelige livet kan hele tiden være preget av vekst og fornyelse livet ut, så lenge vil lytter til Gud og adlyder det han sier til oss.

OPM477
 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone