Gåtefull bønn

Johnny var fem år og en oppvakt liten gutt. En dag sa han til faren sin at han kunne ønske seg en søster eller bror. Han syntes ikke han bare kunne forlange det.

Så han lovte å være riktig snill og gjøre alt han ble bedt om, for å hjelpe. 

Faren var en minst like oppvakt trettifemåring, ble stille et øyeblikk, og så sa han: «Jeg skal si deg noe, Johnny. Hvis du ber til Gud hver dag i to måneder om å få en babybror eller -søster, så tror jeg at jeg kan love deg at Gud vil gi deg det.» 

Johnny tok med iver fatt på oppgaven han hadde fått. Han gikk tidlig på rommet sitt den kvelden for å be til Gud om å få en søster eller bror.
 
Han ba hver kveld en hel måned, men da begynte han å komme i tvil. Han spurte litt rundt i barnehagen og fant ut at det som han håpet ville hende, aldri hadde hendt før. Du kan ikke bare be i to måneder, og så – vips – så har du en baby i familien. 

Dermed sluttet Johnny å be. Men da en måned til var gått, ble moren til Johnny kjørt til klinikken. 

Da hun kom hjem igjen, ble Johnny bedt om å komme inn på foreldrenes soverom. Han gikk forsiktig inn uten å vente å finne noe spesielt. Men så fikk han øye på en bylt i noen tepper rett ved siden av moren. 

Faren trakk til side teppet, og der var det ikke bare én bitteliten bror, men to! Moren hadde fått tvillinger! Faren til Johnny så ned på gutten sin og sa: «Er du ikke glad for at du ba til Gud?» 

Johnny nølte litt, så kikket han opp på faren og sa: «Jo, men er ikke du glad for at jeg sluttet da jeg sluttet?»
 
Går det an å be for mye? Hva skjer hvis vi ber for lite? Hva er forresten vitsen med å be? Faren til Johnny visste på forhånd at det ville komme småfolk i huset. Gud vet på forhånd hva som vil skje, og han vet på forhånd hva slags behov vi kommer til å si fra til ham om.
 
Det er mange gåter knyttet til bønnen. Men Gud ønsker å oppdra oss til å tro på ham. Han vil lære oss å være avhengige av ham. Derfor lærte Jesus oss for eksempel å be «Gi oss i dag vårt daglige brød». Gud vet at vi trenger mat og klær og helse og til og med babyer av og til. Men han vil at vi skal komme til ham i bønn i alle fall. 
 
«Det er makt i de foldede hender.» Det at vi ber, betyr noe både for Gud og for oss selv. Bønn er ikke bare et stykke øvelse i troens verden. Gud vet hva fremtiden vil bringe med seg. Men hvis vi ikke ber, skyver vi til side retten vi har til å påvirke fremtiden og bli enige med Gud om hva som skal skje i dagene som kommer. 
 
Jeg tror derfor at Gud med stor iver venter på å høre fra deg. Den største velsignelse ved bønnen er ikke å motta svaret, men å bli et slikt menneske som Gud kan betro svaret til. 

Salmedikteren Landstad formulerte tankene sine om bønn i disse ordene: 

«Mitt hjerte vides ut av takk og bønner. 
Du selv, o kjære Gud, dem ser og skjønner. 
Jeg legger meg inn til ditt hjerte milde, 
Der er jeg glad og still, 
Gjør med meg hva du vil, 
[du] All nådens kilde.»

OPM553
 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone