Aktivisten som manipulerte

Jeg synes det er mye å lære av personene i Bibelen, og hvordan de opplevde forholdet til Gud. Tenk for eksempel på en kvinne som het Marta. Hun var antakelig enke, for hun satt med et eget hus som var romslig nok til å ta imot mange gjester. To ugifte søsken, Maria og Lasarus, bodde hos henne. Maria var stille og from. Lasarus er tausheten personlig, han er mye omtalt, men ikke sitert med så mye som fem bokstaver i hele Bibelen.

Tenk deg situasjonen en dag. Tretten sultne mannfolk kommer til kveldsmat. Den fremste av dem er en fremragende vismann, Jesus. Alle vil gjerne høre på ham. Marta får det travelt med å lage mat og dekke bordet. Maria, og kanskje Lasarus, setter seg rolig ned for å lytte til Mesteren. Kanskje ikke så rart at det koker over for Marta. Hun går til Jesus og sier: Bryr du deg ikke om at jeg strever på kjøkkenet alene? Si til den der søsteren min at hun må hjelpe meg!
 
Burde ikke Jesus vist litt forståelse? I stedet sier han: «Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting. Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del, som ikke skal bli tatt fra henne.» Det sies nok i en vennlig tone, men må oppfattes som en korreks. Hvorfor setter Jesus Marta på plass?
 
Det skyldes ikke en negativ holdning overfor kvinner eller husarbeid. Det skjønner vi av Jesu liv ellers. Jesus behandlet kvinner med respekt og hevet deres status. Nei, problemet er at Marta tenkte for smått om seg selv og prøvde å styre andres prioriteringer. Det var noe med Martas holdninger som burde forandres. Det kan tenkes at Jesus og de tolv disiplene trengte mer til hvile enn til mat. Og Jesus gjør hviletiden til en undervisningstime. Maria så poenget. Marta føler seg oversett, plaget av selvmedlidenhet. Marta ble kanskje litt for styrete, ja, muligens rett og slett manipulerende. Hun ville kommandere både Gud og mennesker. Og hun vil ha Jesus til å irettesette søsteren sin.
 
I et svar som kan virke noe skarpt, sier Jesus: – Jeg har sett deg, Marta. Du har mye å gjøre. Jeg er takknemlig for det du gjør. Men du må ikke prøve å kontrollere søsteren din når hun prioriterer annerledes. Det er viktig å lytte til det levende ordet som gir liv. Nå er sjansen der. La Maria prioritere som hun vil. Det er flott at du ordner opp i huset. Men det er en tid for alt. Nå er det mulig å få ord fra evigheten. Da kan du ta ditt valg, men gi Maria frihet til å ta sitt valg.
 
Jesus kritiserer ikke Martas husarbeid, og han roser ikke Maria fordi hun ikke hjalp til. Det er flott med dem som tar vert- og vertinnepliktene på alvor. Men har vi med Jesus å gjøre, skal vi ikke prøve å manipulere andre, og i hvert fall ikke prøve å manipulere Jesus!
 
Våre sterke sider kan bli vår svakhet. Aktivistene kan bli styrete. Handlingsmenneskene kan komme til å prioritere feil. Og alle kan vi stenge oss ute fra korrigering og rettledning. Hva har du utviklet deg til? En kald arbeidsmaskin som vil forme andre til å bli som deg selv? Eller kan det hende du trenger å høre fra Jesus: «Ett er nødvendig.»

OPM570
 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone