Hjelpe i personlige kriser

Det hender ikke sjelden at mennesker i nærheten av oss havner i personlige kriser. Hva kan vi gjøre da? Mange av oss føler oss nokså hjelpeløse og liker ikke å bli blandet opp i noe.

Men i vanskelige tider kan det hende at nettopp du trengs mer enn andre. Hvordan kan vi være gode venner og støttespillere for dem som føler at verden er snudd opp ned på noen øyeblikk? Det kan handle om å miste jobben, en alvorlig skade, en krise i ekteskapet, eller et dødsfall i familien. 

Den berømte pastoren Rich Warren har skrevet noen råd om hvordan vi som medkristne kan være til hjelp. Som mange andre amerikanske forkynnere gir han rådene i korte punkter. 

1. Det første rådet er ganske enkelt å stille opp. Ikke bare send en epost eller skriv et kort. Kanskje du heller ikke bare skal ta en telefon. Alt dette er bra, men kanskje du skal være den som dukker opp og kommer på besøk. Det er sagt at «En venn er en som kommer når alle andre går». 

2. Ta del i smerten. Det betyr ikke at en bare sier: «Jeg vet hvordan du føler det.» For det er antakelig ikke sant engang. Eller: «Jeg skjønner at du har det vondt.» Nei, Bibelen sier: «Gled dere med de glade, og gråt med de gråtende!» Gi dem tid og ta del i følelsene de har. 

3. For det tredje: Tilby å be for dem. Hva skal vi be om? At den som har det vanskelig, må få oppleve at Gud er nær. Folk som er i krise, føler ofte at Gud er fjern. Så kan du be om at Gud må gi sin nåde til å komme gjennom krisen. Den som har det vanskelig, trenger nåde for å gå videre, selv om en føler for bare å gi opp. Så kan du omforme det som tynger dem, til bønn. Har den kriserammede sagt at hun er frustrert og sint, kan du si i bønn: «Herre, du ser at Kristin er frustrert og sint, hjelp henne å bære denne byrden.» De som er i krise, har ofte ingen krefter til å be. Da kan du be for dem. 

4. For det fjerde: Hjelp dem til å se realistisk på virkeligheten. Man kan ikke gjøre om igjen det som har hendt. Jobben kommer ikke tilbake. Den som døde, vil heller ikke bli levende igjen her og nå. Å godta er en viktig vei til å få fred. Hjelp til med noe praktisk, gjør en vennetjeneste, vær nær til virkeligheten. 

5. For det femte: Styrk dem i troen. En krise er som et jordskjelv for troen. Da trenger vi tro og tillit til å komme gjennom det. Pek på et enkelt bibelord som innebærer et løfte fra Herren. Guds ord er som en vaksine mot bekymringer. 

6. For det sjette: Gi ord som bringer håp. For eksempel står det i Filipperne 1,6: «Jeg er fullt viss på dette at han som begynte en god gjerning i dere, vil fullføre den inntil Jesu Kristi dag.» Gud har ikke sagt siste ordet ennå. Krisen må ikke bli et fangehull for resten av livet. Gi tid for sorgen, si ikke «er du ikke ferdig med dette ennå?» Smerten og sorgen kan leve sitt eget liv resten av livet. Som god venn kan du fokusere på hva sorgen og smerten kan lære oss. 

OPM676 
 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone