Skuffelse ble til lettelse

For om lag hundre år siden ville en skotsk familie emigrere til USA. Familien Clark, som de het, spinket og sparte i lang tid for å få nok penger til reisen. Endelig var pengene sikret og billettene betalt. Men en uke senere ble de rammet av en tragedie. Minstegutten ble bitt av en hund.

Bittet var ikke alvorlig, men rabies, eller hundegalskap, var ganske vanlig på den tiden. Dermed ble gutten isolert for sikkerhets skyld, og det skulle han være i to uker. Og båten dro av sted om bare én uke.

Faren ble både frustrert og sint. Han dro ned til havna for å se at båten forlot brygga uten dem. I dagene etter var han skuffet og i svært dårlig humør.

Men den 15. april i 1912 fikk han høre at skipet, Titanic, var sunket i Atlanterhavet, og mer enn 1500 personer var druknet. Nå ble holdningen hans forandret. At gutten var bitt av en hund, var ikke lenger en frustrasjon, men en velsignelse.

Slikt hender gang på gang: En frustrasjon viser seg å mangle grunnlag. Skuffelsen ble vendt til glede. Det var godt at det gikk som det gikk. Å være frustrert kan føles ganske frustrerende. Men kanskje frustrasjon kan bli en viktig forutsetning for senere å lykkes?

Er du frustrert for noe akkurat nå? Da kan du først spørre om du selv er årsaken til det som er vanskelig. Bibelen sier at «Det et menneske sår, det skal han også høste». I så fall har vi ikke noen å kaste skylden på. Det er frustrerende å stå uten penger når du skal ta bussen. Men det er kanskje du selv som har glemt lommeboken hjemme.

Blir du frustrert, kan du gjerne spørre: Hva kan jeg lære av dette? Irritasjonen kan gi deg en anledning til å bli et bedre menneske og en mer tålmodig kristen.

Når Gud vil virke åndelige frukter i livet vårt, kan det hende han fører deg motsatt vei. Han kan lære deg kjærlighet ved at han leder deg i kontakt med ukjærlige mennesker. Han kan lære deg å ha indre fred ved å skape kaos og ufred omkring deg. «Alle ting samvirker til det gode for dem som elsker Gud,» sier Bibelen.

Dessuten kan du lære deg å takke. «Takk for alt,» sier Bibelen. Frustrasjoner, ubehageligheter og avbrytelser kan vise seg å være forkledde muligheter og velsignelser. Paulus ville reise til Roma som misjonær. I stedet kom han dit som fange. Det ga ham tid og konsentrasjon til å skrive de umistelige brevene som vi har i Det nye testamente.

Frustrasjonen kan bli en anledning til å øve seg i kjærlighet. Bibelen sier: «Kjærligheten blir ikke bitter». Kjærligheten gir seg selv for andre. Jesus ble nok stadig frustrert, men han hadde alltid tid for folk likevel.

Bibelen konstaterer at den troende som har et avslappet forhold til forholdene og til Gud, vil få et bedre liv. Profeten Jesaja sier: «Den som har et grunnfestet sinn, ham lar du alltid ha fred, for til deg setter han sin lit.»

OPM691

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone