Hjelpemannen ofret livet

Det hendte 20. oktober i 2009. En mannlig terrorist hadde kledd seg i kvinneklær og nærmet seg universitetsområdet for kvinner, ved det internasjonale islamske universitetet i Islamabad. Den løse og romslige kappen han hadde på seg, skjulte en rekke bomber som var hengt i beltet under ytterkledet.

Meningen var å drepe så mange som mulig i kafeteriaen, som fylt med hundrevis av studenter i tjueårsalderen.

Terroristen skjøt ned vakten og var på vei inn i spisesalen. Men da trådte Pervaiz Masih, en hjelpemann ved skolen, ut i døråpningen. Masih sa til den dårlig forkledde mannen at han ikke fikk lov til å gå inn. Terroristen presset på, men Masih ga seg ikke.

Dermed detonerte terroristen bomben. Tre studenter ble drept – mange færre enn de som ville ha mistet livet hvis ikke Masih hadde ofret seg selv.

Slik fortelles det. Men noen viktige detaljer er verdt å nevne. Masih hadde arbeidet ved skolen i mindre enn en uke, i en jobb som var lønnet med noen få hundre kroner i måneden. Masih blir sett på som en helt av de kvinnelige studentene, men graven hans er ikke merket, og familien hans lever videre i en enkel leiebolig. Dessuten må det nevnes at Masih var en kristen.

Da kommer spørsmålet: Hva får en fattig mann til å ofre seg selv for en masse unge mennesker som ikke engang har samme tro som han selv?

Jeg har historien fra pastor Ken Klaus, og han gir dette svaret: Pervaiz Masih hadde stått ved foten av Jesu kors. Der hadde Masih sett sin Frelser ofre seg selv. To tusen år senere var en hjelpemann – og alle som tror på Jesus – blitt overbevist om at terrorister og djevelen og døden ikke har det siste ordet.

Det er grunn til å sørge over de øvrige seks i Masih-familien som fremdeles bor i en leilighet med ett rom. Men det er grunn til å takke for det offeret denne hjelpemannen gjorde fordi han hadde lært noe viktig av sin Frelser.

Apostelen Paulus understreker paradokset, at Jesus kunne finne på å dø for slike mennesker som slett ikke er verdt å dø for. Alle er jo syndere. Paulus uttrykker det slik: «For knapt nok vil noen gå i døden for en rettferdig – skjønt for en som er god, kunne kanskje noen ta på seg å dø. Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere.»

Mennesker som ofrer seg – uten å få noe igjen for det, gjør et sterkt inntrykk. Godheten slår ut all kald rettferdighet. Men kjærlighetens logikk har vi lært av Jesus. Han ofret seg selv – for oss. Da er vi alle kalt til å gi vårt beste for vår neste.

OPM696

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone