Sats på den hvite hesten!

I et bilde beskrives verdenshistorien ved fire hester, alle ulike i farge. Sats dine verdier på den hvite hesten!
Svein Anton Hansen, publ. 1.mai-23

Hesteveddeløp har jeg ingen som helst peiling på. Ja, faktisk synes jeg det virker litt kjedelig, siden alle hestene ser helt like ut. Hvordan i alle dager kan man skjelne den ene hesten fra den andre når de alle har lik farge? Vel, nå skjønner også jeg at eierne uten problemer klarer å se hvem av alle hestene som er sine egne. Og, har du først blitt bitt av hesteveddeløps-basillen, så skal det visst ikke være noe å si på interesse og engasjement.

I Bibelens siste bok, Johannes Åpenbaring kap.6, kan vi lese om noen hester. Ikke akkurat noe hesteveddeløp, men fire ulike hester som Gud lar ri ut i verden. Den ene lyser knallrød mot oss. Han som rir på hesten har et sverd. Denne hesten og rytteren symboliserer krigene som skal prege menneskehetens historie. Den neste hesten bærer tristhetens farge, svart. Der hvor denne hesten og rytteren rir fram, følger sult og hungersnød i deres fotspor. Den tredje hesten har en gulblek farge. Han som sitter på den har fått navnet Døden, og dødsriket følger med ham. (v.8). Det males ut for oss hvordan sverd, hungersnød, pest og villdyr tar livet av store mengder mennesker.

Så, det er et heller trist og alvorlig hesteløp som Gud lar disippelen Johannes få se. Ingen jubel og høylytt begeistring følger tilskuerne som får oppleve disse hestene og rytterne galoppere gjennom verdenshistorien. Ingen ønsker å sette sine penger på verken den røde, svarte eller gulbleke hesten.

Den fjerde av hestene skiller seg ut fra de tre andre. Johannes skriver: «Og se: En hvit hest, og han som satt på den, hadde en bue, og det ble gitt ham en krone, og han dro ut med seier og for å seire.» (Joh.åp.6,2).

Naturlig og umiddelbart tenker vi på Jesus. Som vi synger i en salme: «Seirende og for å seire, livets fyrste drager ut.» Jesus rir sin seiersferd gjennom verden før han skal komme igjen. Selv om vi måtte komme til å oppleve krig, sult, pandemier og andre ulykker, kan vi samtidig være trygge på at Jesus til slutt skal vinne. Sats dine verdier, ditt liv på den hvite hesten og rytteren Kristus.

TRV 180

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone