Hvor lå Edens hage?

Jeg har en gutt som er 8 år. Han forstår at Gud skapte jord, dyr og mennesker. Da bodde alle i Edens hage. Adam og Eva ble kastet ut. Så lurer han på hvor er Edens hage nå? Fordi han tenker at Gud stengte døra, og Edens hage ble jo skapt på jorda. Vi lever på jorda fortsatt, og han vil gjerne reise dit. Kanskje Edens hage er i Nord-Korea? (L, kvinne)

SVAR:

Vi vet ikke hvor Edens hage lå, og den fins antakelig ikke i dag. Det står i fortellingen om skapelsen at «Herren Gud plantet i gammel tid en hage i Eden. Der satte han mennesket han hadde formet.» (1 Mosebok, kapittel 2, vers 8-17) Der er det fortalt at det rant en elv ut fra hagen, og elven delte seg i fire elver. Bare en av disse elvene har et navn som er kjent i dag, nemlig Eufrat. Kanskje er Hiddekel et navn på Tigris.

Det er mange meninger om hvor Edens hage lå. Jeg tror ikke vi kan vite det sikkert, og kanskje det ikke er så viktig. Den ble ødelagt av syndfloden, som antakelig forandret landområdene på voldsomme måter.

Ellers i Bibelen blir Eden brukt mer som et symbol på det vi kaller paradiset. Paradis er et ord for å beskrive den herlige tilstanden det er å få være sammen med Jesus. Røveren på korset som ba om at Jesus skulle tenke på ham, fikk et løfte direkte fra Jesus: «Sannelig, jeg sier deg: I dag skal du være med meg i paradis.» (Luk 23:43)

Jesus lovte gjennom apostelen Johannes, som skrev ned brev til de sju menighetene: «Den som seirer, vil jeg la spise av livets tre, som er i Guds paradis.» (Åp 2:7) Livets tre var jo også i Edens hage. (1M 2:9)

Både Eden og paradis peker fram mot det evige håpet, den evige Guds bolig på en ny himmel og en ny jord. (Åp 21:1-5) Dit har Jesus reist i forveien for å gjøre klart boliger for oss som tror på ham. (Joh 14:2)

OPKL450

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone