I samme seng

Er det synd å sove i samme seng som kjæresten sin? Jeg vil følge det bibelen sier, men jeg forstår ikke. Er det galt, hvorfor? (Anonym jente)

SVAR:

Når du har fått deg en kjæreste, er du i en viktig overgang mellom å være barn og bli voksen. Hittil har du forholdt deg til mor og far, nå er du i ferd med å finne din egen vei gjennom livet. Tar jeg ikke feil, drømmer du om på sikt å få ditt eget hjem, en god mann og barn. Kanskje du har levd omtrent en fjerdedel av livet ditt. Nå legges løpet for resten av årene du får.

Alle som står omkring deg – foreldre, søsken, kanskje besteforeldre, tanter og onkler, er spent på hvilke veivalg du foretar i den alderen du er nå. Derfor bør du tenke deg godt om, og tenke langsiktig. Er kjæresten han du kan tenke deg å leve livet ditt sammen med? Vil han bli en god far for barna dine? Er han trofast, så han vil ta seg av deg om du skulle bli syk eller hjelpetrengende?

Da blir det et snevert perspektiv om du bare spør om du kan sove i samme seng som kjæresten. Betyr det at dere nå begynner å leve sammen som mann og kone, er dere ut fra Bibelen blitt ett, med det ansvaret det fører med seg, og med de følgene det får om dere går fra hverandre igjen. Er du klar for dette?

Det er flott at du vil følge det Bibelen sier. Da vil jeg minne om tre ord:

1. «Du skal ikke bryte ekteskapet,» det sjette budet. Som en følge av det budet må du ikke leve som gift før du er gift.

2. Unge mennesker skal «vinne sin egen ektefelle i hellighet og ære, ikke i lidenskapelig begjær slik som hedningene, de som ikke kjenner Gud.» (1Tess 4,4–5) Da må ikke lystene alene styre valget ditt, men vær hellig (lev på en annen måte enn de ikke-kristne) og lev med ære (så du ikke har noe å skamme deg over).

3: Du krenker Guds vilje om du lever i en ekteseng som du ikke er viet til å innta. Bibelen sier: «La ekteskapet holdes i ære av alle, og ektesengen være usmittet! For Gud skal dømme dem som driver hor og bryter ekteskapet.» (Heb 13,4) Samboerforhold er vanlige i dag, men de er ikke til det gode for dere selv og storfamilien. Vent med seksuelt samliv til dere er gift. Bruk heller tiden til å bli kjent med hverandre på alle andre områder.

Som du skjønner setter jeg spørsmålet ditt inn i en større ramme. Jeg ønsker at du må få et velsignet og godt liv, der du også får leve i Guds nåde og tilgivelse. Jeg viser ellers til andre svar jeg har gitt på tilsvarende spørsmål i denne spalten.

OPKL156

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone